Jumbo wil meer onderscheidend worden na moeilijk jaar
Jumbo Supermarkten ziet zijn marktaandeel in Nederland dalen en wil meer de nadruk leggen op “het onderscheidend vermogen” van zijn supermarktformule. In België mikt de keten op zo’n 50 winkels tegen eind volgend jaar.
Jumbo zit in een woelige periode. De voedingsgroep achter de supermarktketen heeft 2023 afgesloten met een omzet van 11,02 miljard euro, een toename van 7,3% ten opzichte van een jaar eerder. De omzet van de Jumbo Supermarkten steeg afgelopen jaar met 7,1% en kwam uit op 10,89 miljard euro. Deze groei is lager dan de gemiddelde marktgroei van 7,6% in de Nederlandse supermarktbranche. Daardoor is het marktaandeel teruggevallen naar 21%. Om dat te keren, wil de keten meer de nadruk leggen op het onderscheidend vermogen van de formule. CEO Ton van Veen: “Onder de noemer ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ keren we terug naar onze basis. Dat doen we aan de hand van de masterplannen voor de Jumbo-formule die onze oprichter Karel van Eerd heeft nagelaten. Opvallend veel onderdelen daaruit haken in op het onderscheidend vermogen waarmee we als Jumbo groot en succesvol zijn geworden. Met die inzichten kunnen we ook vandaag de dag aan relevantie winnen.”
Jumbo merkt dat veel consumenten koopjes en lage prijzen cruciaal vinden, nu hun koopkracht onder druk staat. “De vraag naar eigenmerkproducten neemt dankzij de gunstige prijskwaliteitverhouding al enige tijd toe. Jumbo speelt hierop in met een verdere uitbreiding en kwaliteitsverbetering van het aanbod.” Jumbo wil ook scherpere prijzen aanbieden via zijn al eerder aangekondigde inkoopsamenwerking met Everest en Epic Partners. Hierdoor maakt het bedrijf deel uit van een netwerk met Europese supermarktretailers die gezamenlijk prijsonderhandelingen voeren met leveranciers van A-merken. Volgens Van Veen zullen de schaalvoordelen vanaf 2024 een positieve uitwerking hebben op de winstgevendheid van Jumbo, die het voorbije jaar onder druk stond door toegenomen kosten en inkoopprijzen.
Jumbo zag zijn aantal winkels stijgen naar 725. In België kwamen er zeven winkels bij, wat het totaal op 33 brengt. Voor 2024 staan voor België acht nieuwe locaties op de planning, waaronder een Jumbo Foodmarkt in Gent. “Jumbo is tevreden over de omzetontwikkeling en de enthousiaste ontvangst door klanten in België. Vastberaden continueert het bedrijf haar strategie om duurzame groei te realiseren, met eind 2025 zo’n vijftig vestigingen in België.” Bij horecaformule La Place was er een omzetklim van 24% naar 133 miljoen euro. Ook online was er groei (8%), maar de Nederlandse retailer geeft aan dat de investeringen relatief hoog blijven, terwijl het moeilijk blijft om het kanaal winstgevend te maken. De supermarktketen meldt tenslotte ook nog dat het steeds meer last heeft van winkeldiefstal en dat het nieuwe maatregelen invoert om dat probleem aan te pakken. Ton van Veen: “Een verlies door diefstal van 1% klinkt misschien niet zo veel, maar in ons geval gaat het dan om een bedrag van meer dan 100 miljoen euro per jaar.” Er zal onder meer intensiever cameratoezicht komen, samen met andere – zichtbare en onzichtbare – maatregelen.