Jysk
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jysk
De Deense meubelketen Jysk blijft groeien. In het voorbije boekjaar steeg de omzet van het bedrijf met 7,6%, waren er naar eigen zeggen 11,9 miljoen nieuwe klanten en openden de keten 137 nieuwe winkels.
41,4 miljard Deense kronen of omgerekend 5,6 miljard euro, dat was de omzet waar Jysk in het boekjaar 2023/24 op afklokte. Een stijging van 7,6%, die gepaard ging met een stijging van het aantal nieuwe klanten met 11,9 miljoen tegenover een jaar eerder, geeft het bedrijf aan. Jysk wijst naar scherpe prijzen en prijsverlagingen als reden voor de groei. Het investeerde naar eigen zeggen in prijsverlagingen bij de helft van zijn producten en breidde het assortiment ‘Everyday Low Price’ uit. Het zorgde ervoor dat het aantal verkochte producten met 11% steeg. “Ons boekjaar begon moeizaam met lage verkoopcijfers, maar door onze focus op scherpe prijzen en kwaliteitsproducten hebben we opnieuw een omzetrecord kunnen behalen. Daarnaast hebben we het aantal klanten in al onze landen, zowel in de winkels als online, aanzienlijk zien toenemen en hebben we ons marktaandeel verder vergroot”, aldus CEO Rami Jensen. Jysk opende in het voorbije boekjaar 137 nieuwe winkels. Het telt nu 3.400 winkels in 48 landen. Twee weken geleden opende de 63ste vestiging van de keten in ons land. In het voorjaar opent Jysk zijn eerste winkel in Marokko. Het mikt op termijn op 5.000 winkels. De meubelketen is bezig met de bouw van twee nieuwe distributiecentra, waarvan één in Lelystad (Nederland), dat in 2026 opent.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?