In Nederland doen een groep fans van Hema een nieuwe poging om een belang in ‘hun’ keten te verwerven.De oprichters van het burgerinitiatief willen ‘voorkomen dat Hema weer in handen komt van de volgende liefdeloze investeerder die er alleen maar geld uit wil halen’.

Hoe vaak hoor je marketeers of ceo’s zeggen dat ze willen dat hun merk de klant emotioneel raakt? Dat ze fan worden van hun product? Vaak, heel vaak. En even vaak blijft het bij een droom. Alleen in het geval van Hema is dat niet zo. Een groep klanten, die zich verzamelde op de website welovehema.nl en de gelijknamige hashtag lanceerde, vindt de keten zo onmisbaar dat ze er persoonlijk willen in investeren. Ze voerden een tijd geleden actie met een foto waarop twee afgesneden rookworsten een hartje vormen. Grappig, maar ook gemeend. De groep heeft intussen afgehaakt voor de overname van de winkelketen – financieel is het onmogelijk om met grote overnemers te concurreren. Toch blijft Hema de harten van heel wat Nederlands consumenten beroeren. Zo heeft het burgerinitiatief een tweede adem gevonden: HENA, afkorting voor ‘het enige Nederlandse alternatief’, wil een minderheidsaandeel in de winkelketen, zodat ze invloed kunnen uitoefenen.