CEO Dirk Depoorter van AgeCore maakt de toetreding van een nieuw lid bekend. Kaufland, een onderdeel van de groep Schwarz, die ook eigenaar is van Lidl, treedt op 1 januari 2025 toe tot de internationale inkoopalliantie AgeCore, met zetel in Genève. Colruyt, Coop (Zwitserland), Conad (Italië) en Eroski (Spanje) zijn er al langer lid van. 

De hypermarktketen Kaufland is eigendom van de Schwarz-groep, die ook Lidl bezit. Kaufland biedt een breed assortiment producten, voornamelijk levensmiddelen (90%), en verwelkomt jaarlijks meer dan 1,4 miljard klanten in de 1.550 winkels die het exploiteert in Duitsland en zes Oost-Europese landen: Bulgarije, Kroatië, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië. Voor 2023 zal de omzet 34,2 miljard euro bedragen.

In het persbericht benadrukt AgeCore dat de beslissing van de aandeelhouders om Kaufland als nieuwe aandeelhouder te verwelkomen gebaseerd is op gedeelde waarden en op de strategische richting van Kaufland, die aansluit bij die van AgeCore en zijn leden. Kaufland wil zich achter het langetermijnproject van de alliantie scharen, aangezien de huidige leden verbonden zijn door een partnerschap dat al 10 tot 17 jaar bestaat.

"We kijken ernaar uit om met Kaufland samen te werken", zegt Dirk Depoorter, CEO van AgeCore. "Met de komst van Kaufland bouwen we voort aan onze visie om langdurige samenwerkingen aan te gaan met onze partner-leveranciers, voor zowel huismerken als internationale merken. Allemaal zien we in de nabije en verre toekomst tal van uitdagingen op ons afkomen. We willen samenwerken met onze leveranciers en oplossingen vinden voor kwesties als de duurzaamheid van de voedselketen, digitalisering, de impact van kunstmatige intelligentie, de plaats van merken en huismerken en hoe deze te ontwikkelen in tijden van inflatie en economische moeilijkheden."

"De ruim 350.000 medewerkers in onze 9.405 winkels ondersteunen en verkopen een breed assortiment aan producten, en dragen zo bij aan de groei bij onze leveranciers en in onze eigen ondernemingen. De overtuiging van vandaag en de uitdaging voor morgen is dat deze producten voldoen aan de behoeften van onze 8,5 miljoen dagelijkse consumenten", vervolgt Dirk Depoorter. "In een almaar meer geglobaliseerde wereld zal de samenwerking tussen vijf sterke lokale retailers ten goede komen aan onze consumenten, waarvan er ruim 47,6 miljoen ook klantenkaarthouder zijn, hetgeen uiteindelijk zowel in ons belang is als in dat van de leveranciers."