iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Elke dag worden er in ons land zo’n 500 nieuwe keukens verkocht. Ook nu de budgetten bij veel consumenten iets krapper zijn, zien retailers de concurrentie in ons land toenemen. “Dat Ikea zijn omzet fors wil verhogen, kan maar één ding betekenen: ze willen marktaandeel inpikken.”
In Vlaanderen geniet Dovy Keukens wereldfaam dankzij de spots met Donald Muylle, maar ons land heeft nog wel meer keukenretailers van eigen bodem. Èggo is er één van: een Waalse keten, die zijn hoofdzetel in Namen heeft, maar sinds kort ook in Vlaanderen een kantoor heeft. Het is daar, langs een drukke steenweg met baanwinkels in Sint-Martens-Latem, dat sales director Renato Bottiglieri ons ontvangt. Hij heeft een verleden bij Colruyt Group, waar hij voor DreamLand en Dreambaby werkte, maar nu zit hij in een andere wereld: die van de keukens. “Toen ik hier begon, kende ik èggo niet zo goed. Ik wist niet dat het een Belgische onderneming was, maar het is één van de grootste keukenboeren van ons land. We zijn geen luxemerk, zoals Dovy Keukens en DSM Keukens. Qua prijs zitten we iets boven het niveau van Ikea. Onze prijzen zitten gemiddeld rond de 10.000 euro, die van Ikea rond de 7.000 euro. Ons marktaandeel ligt tussen 10 en 12%, al zijn dat geen officiële cijfers.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?