Sigarettenproducent Britisch American Tobacco trekt naar de Raad van State tegen de neutrale verpakking voor sigaretten, die er normaal gezien tegen 1 januari komen. “De maatregel heeft geen impact op de volksgezondheid.”

Vanaf 1 januari 2020 zien sigarettenpakjes er helemaal anders uit: geen logo en geen kleur meer, de merknaam in kleine letters bij een close-up van een verrot gebit of kapot gerookte longen. De maatregel moet ervoor zorgen dat de consumptie van sigaretten afneemt, al bestaat daar voor de tabaksindustrie discussie over. British American Tobacco trekt naar de Raad van State om het besluit aan te vechten. “De invoering van het neutrale pakje heeft geen invloed op de volksgezondheid”, zegt Filip Buntinx, Government Affairs Manager bij British American Tobacco in L’Echo.“Het gaat om een symbolische maatregel. In landen waar het werd ingevoerd, stelt men vast dat de tabaksconsumptie niet daardoor vermindert, maar door prijs- en accijnsverhogingen. Handelaars zullen er langer over doen om het juiste pakje te vinden en het zal leiden tot fouten in het stockbeheer.”

Australië was in 2012 het eerste land dat het neutrale pakje invoerde. Het zag het aantal rokers versneld terugvallen van 18 procent in 2010 naar 12,2 procent in 2017. Nadat Frankrijk en het VK in 2017 het voorbeeld volgden, deden ook Hongarije, Ierland en Slovenië dat. Net voor de verkiezingen verscheen in het Staatsblad het Koninklijk Besluit waarmee minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) het neutrale pakje ook in ons land invoert. Er is gekozen voor bruingroen. Het neutrale pakje komt er op 1 januari, winkeliers mogen daarna alleen nog oude voorraden verkopen. In het volgende nummer van Gondola Magazine leest u alles over de maatregel en de impact ervan.