Giardino
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Giardino
Rudi Petit-Jean verliet Sligro eind september, nadat de Nederlandse foodservicegroothandel besloot afscheid te nemen van het Belgische management. De voormalige Gamma-baas is nu CEO van het in Bilzen gevestigde familiebedrijf Garden Trade International, dat handelt onder het merk Giardino.
Giardino werd opgericht in 1990 en is gespecialiseerd in de levering van tuinafscheidingen, poorten, schanskorven en alle accessoires die nodig zijn om ze te installeren, van palen tot poorten. Het bedrijf levert aan bouwmarktketens, tuincentra, tuinaannemers en installateurs, maar ook aan particulieren. De benoeming van Rudi Petit-Jean als CEO maakt deel uit van het groeiplan van Giardino. In februari 2023 nam het bedrijf zijn intrek in nieuwe kantoren en logistieke magazijnen op het industrieterrein Kieleberg in Bilzen, met een operationele oppervlakte van 22.000 m². Rudi Petit-Jean zal zich richten op verkoop, databases, IT, logistiek en optimalisatie. Eigenaar-directeur Edwin Lips, die de tweede generatie vertegenwoordigt die sinds 1998 aan het roer staat van het bedrijf, zal zich nu intensiever kunnen concentreren op inkoop, wat altijd zijn core business is geweest, en op de commerciële activiteiten van de huidige drie grote key accounts.
De twee mannen kennen elkaar goed uit de tijd dat Rudi Petit-Jean aan het hoofd van Gamma stond. Samen zullen ze de te volgen strategie bepalen om het gestelde doel te bereiken: een verdubbeling van de groei, met name door het merk Giardino verder te automatiseren en te herpositioneren in drie segmenten: Giardino Garden, Giardino Pro en Giardino Design. Giardino mikt op een omzet tussen €25 en €30 miljoen in de komende 3 tot 5 jaar.
Giardino Garden bedient tuincentra, doe-het-zelfzaken en particuliere klanten. Giardino Pro, het tweede segment, richt zich op professionele afrasteringsinstallateurs, landschapsarchitecten en tuinaannemers. In beide gevallen is het model origineel omdat het zich zowel op de B2B- als de B2C-wereld richt, zonder een prijzenoorlog tussen beide te ontketenen, aangezien er geen kortingen worden verleend op de aanbevolen online verkoopprijzen. Het concept is ook duurzaam, omdat er slechts één reis is, logistiek beheerd door Giardino. Het transport is zo georganiseerd dat één vrachtwagen in één dag efficiënt het land kan doorkruisen, zonder onnodige ritten naar verschillende adressen. Het derde segment, Giardino Design, moet nog worden ontwikkeld. Het richt zich op producten in een hogere prijsklasse waarnaar de vraag beperkt is.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?