Gemalen koffie wordt nog altijd het vaakst verkocht in de supermarkt, maar de categorie blijft vooral stabiel dankzij koffiecapsules en vooral koffiebonen. 2024 is alvast niet echt een topjaar, met een context waarin bedrijven door de sterk stijgende koffieprijs eerder terughoudend zijn op het vlak van innovaties.

Dit dossier gaat dan wel over ‘warme dranken’, maar de koffiemarkt is altijd een van de meest complexe in de foodretail geweest. Consumenten hebben de keuze uit gemalen koffie, oploskoffie, koffiebonen, pads, Nespresso-compatibele capsules of Dolce Gusto-capsules. Daarbij laten sommigen zich leiden door de prijs of door het praktische aspect of – als ze het zich kunnen veroorloven – door de premiumoptie. Binnen dat ruime aanbod wordt nog altijd het meest gemalen koffie gekocht, hoewel de single serve-alternatieven, in de vorm van pads en capsules, de voorbije jaren een hoge vlucht hebben genomen. In 2024 lijkt de groei van single serve echter het plafond te hebben bereikt. De markt groeit met 2,5% in waarde (NielsenIQ MAT P05 2024), vooral dankzij een sterk stijgende prijs (+6%). Gemalen koffie blijft stabiel (+0,3%) en het segment van de pads en pods kent een groei van 3,8% in waarde. Mathis Gevers, brand manager bij Jacobs Douwe Egberts (JDE), geeft ons nog wat meer uitleg over elk van de segmenten. “In Year to Date-termen kende de markt in de periode P07 2024 een algemene daling van -0,1%, met een waardedaling  voor gemalen koffie (-5,5%) en voor pads (-4,1%), en een toenemende waarde voor de Nespresso-compatibele capsules (+5,9%), de Dolce Gusto-capsules (+3,6%) en het segment van de oploskoffie (+2,2%).” Hoewel de capsules dit jaar dus de grootste waardestijging kennen, wijzen de cijfers wel op een algemene stagnatie. “De koffiemarkt is een mature markt en daardoor kent de omzet over het algemeen maar weinig verandering”, stelt Eric Senger, sales manager retail bij Charles Liégeois. “Net als in andere categorieën is de grootste evolutie het gevolg van downtrading, waarbij consumenten van A-merken overstappen naar huismerken. Maar zelfs ondanks die downtrading hebben het aspect gebruiksgemak (convenience) en het premiumaanbod nog altijd een grote invloed.”