Krëfel
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Krëfel
De Belgische elektroketen Krëfel wordt overgenomen door het Franse Boulanger. Dat is in handen van de rijke Mulliez familie die ook andere ketens als Auchan, Decathlon, Pimkie en Kiabi in handen heeft. Hoeveel het bedrijf neertelde voor de transactie is voorlopig onduidelijk. Dat schrijft De Tijd.
Het nieuws werd deze ochtend bekendgemaakt tijdens een buitengewone ondernemingsraad. De gesprekken tussen Krëfel en Boulanger waren volgens De Tijd al enkele maanden aan de gang, maar nu is de deal dan toch rond. Hoeveel het bedrijf precies betaalde voor de overname en wat er verder met het personeel zal gebeuren is nog niet duidelijk.
Krëfel is de Belgische marktleider op het vlak van huishoudapparatuur, iT-toestellen, tv, audio, kookartikelen en uitgeruste keukens op maat. De keten heeft in totaal zo’n 75 vestigingen in ons land en stelt ruim 1.200 mensen te werken. Het bedrijf behaalde vorig jaar nog een geconsolideerde jaaromzet van 400 miljoen euro.
Het Franse Boulanger is dan weer onderdeel van het grote distributie-imperium van de steenrijke familie Mulliez dat onder meer bekend is van Decathlon, Auchan, Leroy Merlin, Kiabi en Pimkie. In totaal telt Boulanger 147 winkels en zou het volgens De Tijd een geconsolideerde omzet van 2 miljard euro hebben.
Volgens non-food retailexpert Chris Van Wesemael komt de overname vrij onverwacht. "De verkoop van Krëfel is toch enigszins verrassend te noemen. De keten boert behoorlijk goed en het lijkt er dus op dat de familie Poulet een geschikt moment heeft gekozen om te cashen. Boulanger is een belangrijke speler in multimedia en huishoudelektro maar beperkt zich vandaag tot het thuisland Frankrijk in tegenstelling tot grote concurrent Fnac Darty die meer dan 220 winkels telt internationaal, waaronder het merendeel in de Benelux", verklaart Chris Van Wesemael. "De stap naar België lijkt een internationalisering van Boulanger in te luiden. Wij kijken met belangstelling uit naar de mogelijke impact in België. Boulanger staat erg sterk in Frankrijk, onder andere met 5 eigen merken en heeft een zeer geslaagd "City" winkelconcept op ongeveer 300m². Benieuwd of ze dit ook in België willen uitrollen. Dat zou de markt zeker een nieuwe dynamiek geven, aangezien stadswinkels steeds meer aan belang winnen en de andere spelers zoals MediaMarkt of Vanden Borre er vandaag nog niet van wakker lijken te liggen."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?