- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sommige kringloopwinkels hebben genoeg van de fast fashion van Shein. Ze weren kledingstukken uit hun rekken en verwijzen ze door naar outlets waar de kleding per kilo verkocht wordt.
Shein overspoelt de wereld met spotgoedkope kledij die vaak heel snel weg gegooid wordt. Het zorgt er voor dat kringloopwinkels bij ons vaak niet meer weten wat aanvangen met de grote hoeveelheden kleding die ze binnenkrijgen. Dat is het geval bij Deltragroep, een organisatie van kringloopwinkels in West-Vlaanderen die dagelijks duizenden kilo’s kleding te verwerken krijgt. Zij verwijzen de kledij van Shein en co meteen naar de outletcenters, waar ze per kilo verkocht worden. “Makkelijk was die beslissing toch niet echt. Want onze missie bestaat erin om de afvalberg klein te houden, en hoe discutabel Shein kleding ook is, we willen al die stukken ook niet zomaar afvoeren”, zegt Liselotte Casteur, circulair retail manager bij de Kringloopwinkel. Een tweedehandsstuk kost in een kringloopwinkel quasi evenveel als een nieuw stuk, waardoor er weinig interesse is in de reeds gedragen stukken. “Wie gaat €3.6 betalen voor een tweedehands topje dat je voor diezelfde prijs nieuw koopt. Dus nu sla je die op de kop voor €6 per kilo”, aldus Casteur. Ook andere kringloopwinkels zien het probleem, al reageren ze soms anders. “In de Kringwinkels van Kringwinkels De Stroom maken we een andere keuze”, zegt coördinator Marijke Zwaenepoel. “De stukken van die ultra fastfashion merken gaan door evenveel handjes hier als alle andere stukken. Maar deze alles kapot makende industrie houdt ons minstens even hard bezig, wees daar maar zeker van.” De razend goedkope kledij van Shein en Temu is vooral bij jongeren heel goedkoop, maar tegelijk liggen de fast fashionbedrijven steeds meer onder vuur wegens hun milieuvervuilende impact. Shein werd ook al beschuldigd van kinderarbeid en slavernij. Het Chinese bedrijf wil graag naar de Londense beurs, maar stuit daarbij op felle tegenstand.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?