"Wij zijn er toch weer in geslaagd de Belgen te mobiliseren," steekt Sabine De veilder (Sales Director PepsiCo Belux) van wal, "met 126.000 inschrijvingen en meer dan 2,4 miljoen battles zijn we meer dan tevreden." Dergelijke cijfers hadden natuurlijk ook hun weerslag op het aantal Facebook-fans, de talk-about en de bezoekers van de website. En hoe reageerde de retailers? "Pepsico Belux is één van de weinigen die aan co-creatie doet in de foodretail," pikt Sabine Selos in (Business & Trade Development Manager PepsiCo Belux), "en dat resulteert in zeer enthousiaste reactie van de retailers. Deze actie creëert een echt evenement met alle bijbehorende promo- en POS-materiaal en dat trekt de hele categorie."
Lay's heeft dit jaar een verrassing in petto, want de jury selecteerde geen twee, maar drie finalisten! "Dat was oorspronkelijk helemaal niet het plan," geeft Sabine De veilder mee, "de top vijf bestond uit Cream Cheese Garlic & Herbs, Cocktail Andaluz, Mexican Chili & Cheddar, New York Hotdog en Honey Glazed BBQ Ribs. Omdat de top-3 van de Belgen overeenkwam met de top-3 van onze smaakjury, hebben we besloten om dit jaar drie finalisten te selecteren."
De drie finalisten liggen van 10 september t.e.m. 1 december 2013 in de rekken. De winnaar krijgt - zoals de vorige editie - de aardige som van 25.000 euro en 1% van de omzet van zijn smaak voor maximaal 1 jaar. De nummer 2 en 3 krijgen respectievelijk 5.000 en 2.000 euro.
Lay's New York Hotdog
Hij droomt ervan om ooit in New York te wonen en dat inspireerde de freelance web & app designer, Pierre Abergel (28), voor zijn smaakidee, een chipssmaak met een toon van lichtjes gerookt vlees in combinatie met een subtiele mix van mosterd, ketchup en gekarameliseerde ui. Pierre is vastbesloten de Belgen te overtuigen om voor hem te stemmen en heeft alvast enkele verrassingen beloofd tijdens de finale.
Lay's Cocktail Andaluz
Als hij in de frituur staat, slaat de twijfel hem om het hart. Wordt het er eentje met cocktailsaus of eentje met andalousesaus? Dat was voldoende inspiratie voor de 20-jarige student Lichamelijke Opvoeding, Sander Poppe, om zijn smaakidee in te zenden, de combinatie van de zoetere cocktailsaus en de pikante andalousesaus. Aldus Sander zullen Belgen dankzij onze frietkotcultuur massaal plat gaan voor deze combinatie.
Lay's Honey Glazed BBQ Ribs
"Waarom zou je niet heel het jaar door kunnen genieten van een instant BBQ-zomergevoel?", vroeg eventmanager Tim Van Peteghem (30) zich af. En omdat hij tijdens een reis naar de Verenigde Staten helemaal in de ban was geraakt van de lokale ribbetjes met honingmarinade was zijn smaakidee geboren, de combinatie van zachte honing en zacht gerookte ribbetjes, recht van de grill.