Na 25 jaar FMCG is het moment gekomen om in de achterruit kijk spiegel te kijken. En wat stellen we vast? Er is veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven.
Wat dat laatste betreft: er zijn nog steeds leveranciers, er zijn nog steeds klanten en het is nooit duur of goedkoop genoeg. Met andere woorden: er is altijd voer voor discussie tussen beide partijen. Het is een wereld waar meer tijd en geld dan ooit tevoren (en dan nodig) naar promoties gaat, zowel bij leveranciers als bij klant. Herinner je dat een kleine 80% nog steeds vanuit het schap wordt verkocht? Het blijft ook een wereld waarin iedereen een 1+2-promotie zou willen doen op de best roterende producten. Of dit nu goed of slecht is voor de categorie - laat staan voor het merk in kwestie - is louter bijzaak. Als de korte termijn maar positief is. En die korte termijn is te veel wat vandaag telt. De lange termijn-impact is een probleem voor de volgende generatie FMCG mensen. Jammer. Ik heb altijd geleerd dat je nooit een merk bouwt met promoties - en dat je geen loyal shoppers krijgt door vooral de kaart van de promotie te kiezen.
Covid-19 heeft een scherm geplaatst tussen leveranciers en klanten. We moeten dringend terug aan tafel met beide partijen en terug beginnen praten met elkaar. Niet over de volgende promotie of de marges.
Het blijft ook een business tussen mensen - met Covid-19 wel een stuk minder, want er staat nu een scherm tussen beide partijen. Dit laatste komt de ene partij al beter uit dan de andere. Maar dit moet terug veranderen. We moeten dringend terug aan tafel met beide partijen en terug beginnen praten met elkaar. Niet over de volgende promotie of de marge die altijd te hoog ( voor de leverancier) of te laag (voor de klant) is. Wel moet we het hebben over e-commerce ; over de veranderende trends in de markt en hoe we samen een antwoord kunnen bieden ; waar de groei de volgende jaren vandaan moet komen ; de rol van bepaalde categorieën in het post-Covid-tijdperk, etcetera. En uiteraard ook af en toe over de marge.
Het blijft ook een boeiende wereld - met veel product innovaties, veel roterende mensen, internationale groeperingen met steeds wijzigende leden (maar wel dezelfde personen), sterke merken, eigen merken die soms wel en soms niet aan belang winnen, nieuwe klanten uit Nederland of Rusland en dus veel Action in het algemeen. Dat houdt ons ook allemaal scherp - en verplicht ons toch ergens ook naar die lange termijn te kijken. Als we enkel de race to the bottom zouden volgen dan waren alle producten nu al gratis. Gelukkig is het zover nog lang niet.
Davy De Vlieger
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?