Lidl breidt proefproject Simpl uit
- Lidl breidt zijn fietskoerdienst Simpl uit
- Het assortiment wordt verruimd met 350 producten
- Mogelijk wordt het concept uitgerold naar andere steden
Nog geen half jaar na de lancering van het proefproject Simpl waarbij Lidl producten per fiets aan huis levert, zijn er al meer dan 25.000 boodschappen bezorgd. Daarom heeft de discounter besloten om het project uit te breiden: het assortiment wordt verruimd met 350 producten en Lidl bekijkt of het concept naar andere steden wordt uitgerold.
Gentenaars konden de afgelopen maanden via het proefproject Simpl hun boodschappen van de supermarkt met de fiets aan huis laten leveren. Een primeur in België, dat in de smaak blijkt te vallen. In nog geen half jaar tijd leverde fietskoerierdienst Cargo Velo, waarmee Lidl samenwerkt, meer dan 25.000 boodschappen.
Vooral jonge gezinnen met kinderen maken gretig gebruik van de dienst, blijkt uit marktonderzoek dat Lidl liet uitvoeren. Online shoppen doen ze meestal op zondagavond en op maandagmiddag en het populairste tijdsvak voor leveringen is maandagnamiddag- en avond. De Gentenaars lijken ook vooral de groenteboer die vroeger aan huis leverde te missen. In een op de drie van de winkelzakjes zat immers groenten en fruit. 28% was gevuld met koelproducten en 12% met vlees, gevogelte en vis.
Gezien het grote succes, heeft Lidl beslist om de dienst Simpl uit te breiden. Op vraag van de Gentenaars wordt het productassortiment verruimd met 350 producten. Per levering betalen consumenten voortaan 3,99 euro en de producten worden aan dezelfde prijs aangeboden als in de winkel. De supermarktketen bekijkt ook om de leveringen via fiets uit te breiden naar andere steden.
“We zijn overdonderd door het grote succes van onze fietskoerierdienst. Het proefproject kreeg zoveel lof dat we niet anders konden dan het uit te breiden. We bekijken nu ook de mogelijkheden in andere steden. We beseffen immers dat het als jonge ouder niet altijd evident is om tijd te vinden om te winkelen. De prijs van al bereide maaltijden loopt vaak hoog op en online bestellen bij een supermarkt sluit het autoritje naar de winkel nog altijd niet uit. Op deze manier bieden we een antwoord op de problemen waar jonge ouders vaak mee worstelen", verduidelijkt Isabelle Colbrandt, woordvoerster bij Lidl.
En niet alleen het gemak, maar ook het duurzame afspect speelt een belangrijke rol. In de afgelopen maanden reden de Gentse fietskoeriers van Cargo Velo maar liefst 15.000 kilometer om de boodschappen aan huis te leveren. Daardoor vermeden ze 1.700 kilo CO2-uitstoot, ofwel de uitstoot van zo’n 132 auto’s.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?