iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Hoe goed doen supermarkten het op sociale media? Wie is de populairste op TikTok, wie de grootste op Facebook? Gondola nam de aanwezigheid van supermarktketens op sociale media onder de loep. Belangrijkste conclusie: Lidl en Colruyt zijn het nadrukkelijkst aanwezig.
Sociale media zijn een belangrijk voor foodretailers. Op TikTok kunnen ze vooral jongeren bereiken, via LinkedIn komen ze vooral met zakelijke partners in contact, op Facebook zit een breed publiek. Het is ook op Facebook en ook op Instagram dat kleine, zelfstandige supermarkten vaak online communiceren met hun klanten, maar dat is niet waar we in dit geval naar keken. Waar we wel naar keken is de aanwezigheid van de grote supermarktketens in ons land (Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize, Intermarché, Jumbo en Lidl) op de belangrijkste sociale media (Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok, YouTube, X). Bij internationale ketens keken we naar de aanwezigheid van de Belgische tak op de verschillende sociale media, al bleek dat niet overal mogelijk, zoals bij Jumbo en Intermarché. De cijfers dan: daaruit blijkt dat Lidl België de grootste is op Facebook (661.000 volgers) en Instagram (136.000 volgers), Colruyt op TikTok (meer dan 27.000 volgers), LinkedIn (meer dan 120.000 volgers) en X, het voormalige Twitter (7.244 volgers). Delhaize is op YouTube de grootste, met 29.700 volgers, al is de keten daar ook niet overdreven actief. De laatste video is een aankondiging van Wonderfood, twee maand geleden. Andere video’s zijn minstens een jaar oud.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?