- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Lidl heeft een koopovereenkomst getekend voor een terrein van 137.000 vierkante meter in een bedrijvenpark in het Waalse Marche-en-Famenne. De start van de werken van dit 44.000m2 grote distributiecentrum is voorzien voor medio 2015 en zal in september 2016 afgewerkt worden.
Het nieuwe duurzame distributiecentrum vormt niet alleen een stimulans voor Lidl haar expansieplannen in de regio Luxemburg/Groothertogdom Luxemburg, maar staat de winkelketen ook toe haar winkels te herverdelen over de verschillende distributiecentra.
“Het verdeelcentrum moet instaan voor de belevering van zo’n 60 winkels in Namen, Luxemburg en het Groothertogdom Luxemburg. Naast een financiële injectie creëren we zo ook bijkomende werkgelegenheid. We willen in Marche ongeveer 100 medewerkers aanwerven”, aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt. “Sinds een aantal jaar trekken we de kaart van smart discount – wat betekent dat we veel meer inzetten op versgroepen, zoals groenten, fruit, vlees en brood. Die productgroepen vragen een grote vries- en koeloppervlakte in een verdeelcentrum, zodat je de dagelijks verse aanleveringen voor een aantal uur kan stockeren, herverdelen én vlot opnieuw kan uitsturen. Vandaar dat we maar liefst 10.000 vierkante meter koeling voorzien.”
Het project in Marche-en-Famenne past in de geografische puzzel van de discounter. Lidl opende eind 2013 nog haar nieuwe distributiecentrum in Sint-Niklaas. De keten kondigde ook aan de twee andere Vlaamse verdeelcentra – in Wevelgem en Genk – verder uit te breiden. Sinds de komst van Lidl in 1995 is het landschap van supermarkten in België aanzienlijk geëvolueerd. Vooral de smart discounter kende de voorbije jaren een opvallende groei, mede door een scherpe prijszetting aan een degelijk kwaliteitsbeleid te koppelen. Lidl breidde haar assortiment uit, koos voor een nieuw winkelconcept en wijzigde haar communicatiebeleid. De hele operatie leidde tot een groei – en dat vraagt op zijn beurt voor een sterker uitgebouwd logistiek netwerk.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?