Supermarktketen Lidl formaliseert de ondertekening van het verkoopcontract voor een terrein – met een totale oppervlakte van 117.000 m2 - gelegen in het hart van het multimodale logistieke platform van Garocentre Magna Park, langs de E42. Deze nieuwe stap verstevigt de wens van de smart discounter om een gloednieuw distributiecentrum van 41.805 m2 in België te bouwen.
Rekening houdend met de groei van Lidl op de Belgische markt, wil het merk zich ontwikkelen om zijn klanten op een efficiënte manier verse, kwalitatief hoogstaande producten aan te bieden. In dat kader heeft het merk een verkoopcontract getekend voor een terrein met een oppervlakte van 117.000 m2 in La Louvière om er een nieuw distributiecentrum te bouwen. Onder voorbehoud van het verkrijgen van vergunningen zal dit logistieke platform het bestaande logistieke centrum van Courcelles (CLW) overnemen. Behalve de integratie van duurzame technologieën zal dit distributiecentrum ook de aanwerving van een dozijn nieuwe medewerkers mogelijk maken. Lidl hoopt eind 2019 de eerste steen te kunnen leggen, de ingebruikname is gepland voor het eerste kwartaal van 2022.
55 miljoen euro aan investeringen
Dit indrukwekkende logistieke centrum vereist een investering van 55 miljoen euro. “Dit nieuwe distributiecentrum dat ongeveer 60 winkels zal bevoorraden in de provincie Henegouwen, Waals-Brabant en het Brussels Gewest, zal een oppervlakte hebben van 41.805 m2. Om verse en diepgevroren producten in optimale omstandigheden te bewaren, beschikt het nieuwe centrum over een koel- en vriesruimte van ruim 15.500 m2. Daarnaast wordt het laden en lossen uitgevoerd met behulp van zo’n 100 platformen. Deze nieuwe stap moet de continue groei van Lidl in België verzekeren”, verklaart Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl.
De groei ondersteunen
“Dit toekomstige project onderstreept de groei van Lidl in België. De laatste jaren hebben wij het vertrouwen van de consument gewonnen door hem producten van uitstekende kwaliteit tegen een zeer toegankelijke prijs aan te bieden. Tot op de dag van vandaag handhaven we nog steeds het element ‘discount’ wat betekent dat we strikte processen van A tot Z moeten vastleggen. Ook willen we het winkelen tot een aangename ervaring maken en onze klanten verse producten blijven aanbieden. Het is daarom essentieel dat de kwaliteit van onze eigen logistieke ondersteuning uitstekend is. Dat zijn de doelstellingen van dit ambitieuze project van La Louvière", legt Julien Wathieu uit.
Lokale werkgelegenheid en welzijn van werknemers
“Naast een financiële injectie in de Belgische economie zullen we ook banen creëren. We zijn van plan om 12 nieuwe medewerkers in dienst te nemen, voornamelijk uit de centrale regio", legt Julien Wathieu uit. “Ons doel is het creëren van aangename ruimtes op het werk, met bijzondere aandacht voor ergonomie, samenwerking en de verschillende uit te voeren taken.”
Uitgerust met duurzame technologieën
Lidl wil zijn verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan de ontwikkeling van een duurzame samenleving met meer respect voor het milieu. De supermarktketen zal veel technologische en duurzame innovaties in haar toekomstige centrum integreren, waaronder de installatie van fotovoltaïsche panelen, LED-verlichting, een efficiënt koelsysteem en ketels met een laag NOx-niveau.
Erwin Vandenbosch