- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Duitse Lidl opent op 15 juni zijn eerste winkels op Amerikaanse bodem. De eerste twintig vestigingen komen in de staten North Carolina, Virginia en South Carolina.
De plannen van Lidl om de Atlantische Oceaan over te steken, zijn al langer bekend. De discounter is al meer dan twee jaar bezig met de voorbereidingen van zijn Amerikaans avontuur, dat nu eindelijk concreet wordt. Op 15 juni zal Lidl namelijk zijn eerste vestigingen in de Verenigde Staten openen.
In eerste instantie gaat het om twintig winkels in de staten North Carolina, Virginia en South Carolina, meldt persbureau Bloomberg. Tegen volgende zomer wil het bedrijf al honderd Amerikaanse winkels hebben. Lidl mikt vooral op de oostkust, maar er zou ook gekeken worden naar Ohio en Texas.
De komst van Lidl zal voor extra prijsdruk zorgen op de Amerikaanse oostkust, waar de concurrentie tussen food retailers nu al hevig is. Dat kan mogelijk ook gevolgen hebben voor "ons" Ahold Delhaize, dat met verschillende formules actief is in de regio.
Toch zal Lidl vooral uitkijken naar wat Aldi doet. De eeuwige Duitse rivaal van Lidl is al sinds 1976 aanwezig in de VS. Nu heeft Aldi 1.600 winkels, die allemaal eigendom zijn van de Aldi Süd-tak. Ook Aldi Nord heeft er 460 winkels, maar die dragen de naam Trader Joe's.
Toen de komst van Lidl naar Amerika in februari concreter werd, reageerde Aldi door een investeringsplan van 1,5 miljard dollar aan te kondigen. Tegen 2020 moeten meer dan 1.300 Aldi-winkels gemoderniseerd worden, en zullen er nog eens 400 nieuwe winkels opengaan.
Aldi heeft dus een grote voorsprong op Lidl, maar Lidl zal in de VS hoe dan ook een geduchte concurrent worden voor Aldi. Door de nadruk te leggen op vers en A-merken toe te voegen aan het assortiment, kan Lidl mogelijk een breder publiek aanspreken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?