- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Discountketen Lidl neemt sinds deze maand nog uitsluitend rundsvlees af dat voldoet aan het Generiek Lastenboek Rund, de opvolger van Meritus-label. “Wij zien dit als een belangrijk signaal, zowel naar onze klanten als naar de sector”, zegt de retailer die al vaak onder vuur lag bij de boeren.
In het generiek lastenboek zijn alle afspraken en normen tussen warenhuisketen, vleesgroothandel, slachthuis en veehouder vastgelegd waaraan dier, veevoeder en kweekomgeving, diertransport, slacht- en verwerkingsproces moeten voldoen. Door toe te treden tot het Generiek Lastenboek Rund van Belbeef kiest Lidl er naar eigen zeggen voor om het de Belgische boeren minder gecompliceerd te maken.
“Wij zien dit als een belangrijk signaal, zowel naar onze klanten als naar de sector. Onze klanten garanderen wij nu nog meer transparantie, omdat Belbeef – de organisatie achter het lastenboek – voortaan ook de dieren van stal tot Lidl 100% traceert. Aan boerenorganisaties en veehouders bevestigen wij onze wil tot een goede verstandhouding en samenwerking. Met één enkele controle en certificatie bij de veehouder kunnen zij runderen aanbieden aan verschillende winkelketens. Onze toetreding maakt hen mobieler en hun administratie eenvoudiger”, legt Inkoopdirecteur Jeroen Bal uit.
"Open voor dialoog"Lidl reikt heel expliciet de hand naar de boeren, die enkele maanden geleden nog aan de distributiecentra van Lidl actie voerden tegen de “prijzenslag op de kap van de boer”. “Wij staan open voor elke dialoog en zijn absoluut te overtuigen voor de meerwaarde van sectorinitiatieven. Als handelaar kunnen wij alleen blijven groeien als we stabiele en sterke toeleveranciers hebben”, zegt Jeroen Bal.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?