Lidl is zopas toegelaten tot het Science Based Targets Initiative. Dit initiatief, van onder meer de Verenigde Naties en het WWF, spoort bedrijven aan om zichzelf op lange termijn sterke klimaatdoelstellingen op te leggen om zo te verhinderen dat de aarde met meer dan 2°C stijgt. Lidl België is daarmee de eerste supermarktketen in ons land en de tiende food retailer wereldwijd.
Lidl België verbindt zich er concreet toe de totale uitstoot van zijn gebouwen tegen 2025 absoluut te verminderen met 20% tegenover 2015. Dat wil Lidl bereiken door zwaar te investeren in onder meer eigen geproduceerde hernieuwbare energie, in CO2-vriendelijke koelmiddelen, extra duurzame gebouwen en laadpalen. De supermarktketen wil tegen 2025 ook de uitstoot van zijn transport en het woon-werkverkeer van zijn medewerkers met 10% absoluut verminderen. Tot wil de discounter tegen 2030 de uitstoot van ingekochte producten te reduceren met 36% tegenover 2015.
Science Based Targets is een initiatief dat commerciële bedrijven - die wereldwijd verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de uitstoot van broeikasgassen - aanspoort om zichzelf sterke en wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen op te leggen. Die doelstellingen liggen in lijn met het wereldwijde klimaatakkoord van Parijs van 2015. Zo wil het de temperatuurstijging lager dan 2 graden Celsius houden. Wereldwijd zijn slechts 204 bedrijven met gevalideerde doelstellingen lid.
Lidl België is zo de eerste supermarktketen in ons land en de tiende retailer wereldwijd die mag toetreden tot het Science Based Targets Initiative. 5 andere Belgische bedrijven zijn ook lid: AB Inbev, Proximus, Thalys, International Post Corporation en bpost.
“We zijn uiteraard erg trots dat we toegelaten worden tot dit internationale initiatief. Er ging een proces van 2 jaar rekenwerk en tientallen workshops aan vooraf, met zowel interne als externe stakeholders, zoals onze leveranciers. Vandaag hebben we vier concrete ambitieuze klimaatdoelstellingen gedefinieerd, gaande van onze gebouwen, mobiliteit, transport tot en met de miljoenen kilogram vlees die we jaarlijks verkopen. We werken concrete actieplannen uit voor elk van de doelen en subdoelen. De grootste uitdaging wordt zonder twijfel het betrekken en motiveren van de leveranciers in de volledige waardeketen, van de eersterangsleverancier tot en met de cacaoboer in Ghana. Alleen dan zullen we het verschil kunnen maken. En die ambitie heeft Lidl", reageert Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?