- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Duurzaamheid is voor merken en retailers belangrijker dan ooit, maar kan je er ook klanten mee lokken? En zijn consumenten er echt zo mee bezig als ze beweren? Philippe Weiler (hoofd duurzaamheid Lidl Belux) en Nicolas Lambert (Fairtrade Belgium) kruisen de degens. “Zodra de crisis voorbij is, boeken we opnieuw een vakantie in Thailand.”
Philippe Weiler en Nicolas Lambert kennen elkaar goed. Ze zijn vrienden, maar toch houden ze er af en toe andere ideeën op na. De verantwoordelijke duurzaamheid van Lidl Belux werkte het grootste deel van zijn carrière voor ngo’s, waaronder 14 jaar voor het WWF. “Ik was verantwoordelijk voor de samenwerking met bedrijven. Eerst op Belgisch, daarna op Europees en uiteindelijk op mondiaal niveau. Ik stond aan het hoofd van het klimaatprogramma dat de samenwerking met bedrijven coördineerde. Dat programma is uitgegroeid tot wat vandaag het Science Based Targets Initiative is, waarmee bedrijven wereldwijd wetenschappelijk onderbouwde duurzaamheidsdoelstellingen aangereikt krijgen. Maar het kriebelde uiteindelijk om bij een bedrijf aan de slag te gaan. Ik had in mijn carrière al zo vaak met grote ondernemingen samengewerkt – Coca-Cola International, Ikea, Tetra Pak, Volvo Trucks. Ik wilde iets doen bij een bedrijf. Lidl bood me die kans.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?