- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lotus Bakeries blijft groeien, ook in het moeilijke corona-jaar. Vorig jaar haalde het een omzet van 663,3 miljoen euro, een stijging van 8,3% tegenover het jaar ervoor. Goed voor een winst van 82,5 miljoen euro.
Lotus wijt de groei van zijn omzet vooral aan het succes van zijn speculoosjes, die internationaal als Lotus Biscoff worden verkocht. De verkoop ervan nam met meer dan 10% toe, en werd onder meer ondersteund door twee succesvolle innovaties. Begin 2020 lanceerde Lotus de Biscoff Sandwich Cookie, in het tweede semester kwam daar een chocolade bovenop. Sinds september is die laatste ook beschikbaar voor Belgische consumenten. Lotus profiteerde ook van de Brexit. Door de onzekerheid over die operatie bouwden klanten in het Verenigd Koninkrijk hun voorraden voor Nieuwjaar extra op. Bovendien konden ze op die manier importheffingen vermijden. Lotus blijft investeren in de productie van speculoos. Zowel in de VS als in België komen er nieuwe productielijnen. Voor de eerste maanden van 2021 is Lotus wel wat voorzichtig. In het Verenigd Koninkrijk krijgt het nu de weerslag van de voorraadopbouw van eind vorig jaar. En de coronapandemie blijft wegen op het verbruik van koekjes buitenhuis.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?