iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Media Markt was de winnaar van de laatste Black Friday in de Belgische elektronicamarkt, volgens Accurat, een bedrijf gespecialiseerd in 'big data' voor retailers. Het grote promotie-evenement is in België nog nooit zo populair geweest als dit jaar.
Black Friday, een echt consumentenfenomeen dat enkele jaren geleden zijn oorsprong vond in de Verenigde Staten, wordt steeds populairder in België, zoals de cijfers van de jaargang 2022 plegen te bevestigen. Dit geldt met name voor de gegevens die Accurat maandag bekendmaakte over de elektronicamarkt, de belangrijkste categorie van het promotie-evenement, in fysieke winkels. "Als we het gemiddelde vrijdagbezoek aan de elektronicaketens van de afgelopen weken vergelijken met het bezoek tijdens Black Friday, zien we een duidelijke winnaar", verklaart Bart Muskala, CEO van het Gentse big data-bedrijf. "Niet alleen kregen alle winkels meer bezoek, maar Media Markt wist ook haar relatieve marktpositie ten opzichte van haar directe concurrenten (Eldi, Selexion, Krëfel, Vanden Borre, noot van de redactie) te versterken. Om tot deze conclusie te komen heeft Accurat zich gebaseerd op zijn vlaggenschiptechnologie, die bestaat uit de analyse van het reisgedrag van meer dan 300.000 Belgen in de echte wereld.
Een ander opmerkelijk feit: door te kijken naar de verkeerscijfers van de keten in de weken en dagen voorafgaand aan Black Friday, kon Accurat zien dat Medi Markt vorig jaar meer bezoekers trok op de dagen voorafgaand aan de D-Day van de promotie, terwijl dit jaar de groei alleen op vrijdag plaatsvond. Dit lijkt echter niet overal het geval te zijn geweest.
Volgens cijfers uit een onderzoek van online betaalspecialist Klarna, in samenwerking met onderzoeksbureau Nepa, duurt Black Friday nu... 8 dagen: over de gehele periode van Black Week (21/11 tot 24/11), Black Friday (25/11) en Cyber Monday (28/11) zijn de aankopen met 67% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus het bedrijf. Volgens de studie, die online werd uitgevoerd bij een representatieve steekproef van ten minste 1 000 Belgen, steeg de verkoop online en in de winkel op maandag met 66%, op dinsdag met 56%, op woensdag met 7%, op donderdag met 53%, op vrijdag met 67%, op zaterdag met 131%, op zondag met 62% en op maandag 28 november met 73%.
Volgens het Zweedse bedrijf, dat samenwerkt met meer dan 24.000 winkels in België, is Black Friday nog nooit zo populair geweest in België. "Ondanks het publieke debat over promotiedagen in de detailhandel blijven Black Friday en de dagen eromheen een van de populairste winkelmomenten van het jaar", zegt Wilko Klaassen, hoofd van Klarna België. "We moesten afwachten hoe deze week dit jaar zou uitpakken, aangezien veel consumenten de afgelopen maanden zijn getroffen door de prijsinflatie en hun bestedingsgewoonten dienovereenkomstig moesten aanpassen. Op basis van de cijfers zien we dat veel consumenten deze actieperiode eigenlijk zien als een kans om prijsbewust te zijn en goedkopere cadeaus te kopen voor de feestdagen of een grote aankoop te doen met een grote korting."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?