Wie wil nog een melkdessert? De vraag kreeg het voorbije jaar vaak een positief antwoord. De categorie yoghurt, desserts en slagroom groeide met 2,8% in volume. Intussen zijn de melkprijzen wel aan het stijgen.

Na enkele woelige jaren is het opnieuw rustiger geworden in de FMCG-sector. De tijd van abnormaal hoge inflatie is voorbij. Het afgelopen jaar zijn de prijsstijgingen op een min of meer normaal niveau beland, ook bij de melkdesserts, waar er een globale prijsstijging van 1% was, laten cijfers van NielsenIQ (MAT P10 2024) zien. De bescheiden inflatie zorgde voor een volumegroei van 2,8%, wat resulteerde in een waardestijging van 3,8%. In bepaalde segmenten, zoals sojadesserts (-2,6%) en yoghurt en gefermenteerde melk – drank (-2,8%), was er een duidelijke prijsdaling, die voor een opstoot in het verkoopvolume zorgde (respectievelijk +3,5% en +9,7%). Omgekeerd was er bij yoghurt en gefermenteerde melk – probiotics drink, een prijsstijging van 5,4%, wat het volume naar beneden duwde met 3,2%.