iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Klassiekers zoals chocolademousse, crème brûlée en vanillepudding maken deel uit van onze Belgische dessertcultuur. De inflatie en volatiele melkprijzen gooien echter roet in het dessertbord van de consument, die niet lang blijft watertanden. Zo zien de retailers een verschuiving van de premiummerken naar hun huismerken en blijven ze innoveren om de zoetekauwen langdurig voor zich te winnen.
De Belgische markt van melkdesserts steeg sinds begin dit jaar met 11% in waarde, maar daalde met 2,4% in volume. Dat blijkt uit recente cijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ (MAT P09). “Op de korte termijn zien we geen kentering in die dalende tendens in volume in de markt”, duidt Hanne Poppe, woordvoerster bij Colruyt. “Bovendien is de waardestijging zuiver toe te wijzen aan de gestegen prijzen.” Sarah Anthonioz, category manager dairy & SN bij Danone Belux, nuanceert. “Ongeveer 84% van de huishoudens consumeert minstens één keer per jaar een product uit het dessertsegment, waardoor het een afdeling is die centraal staat in de Belgische consumptiegewoonten. Het dessertsegment is momenteel het meest gewaardeerde in de verse sectie en het derde qua volume na de traditionele natuur- en fruityoghurtsegmenten.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?