- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Duitse groothandelaar Metro groep wil zijn verlieslatende Real-hypermarkten verkopen in april of mei. Dat vertelde Olaf Koch, CEO van Metro Group, aan Reuters. De groep voert momenteel gesprekken met mogelijke overnemers.
Metro voert momenteel gesprekken met 5 verschillende partijen om zijn verlieslatende Real-hypermarkten te verkopen. De groep, die een omzet heeft van meer dan 7 miljard euro, wil de filialen al tegen april of mei van de hand doen. Om welke partijen het precies gaat wil Metro niet kwijt. “We praten enkel met potentiële kopers die alles willen overnemen”, vertelt Olaf Koch aan Reuters. “Al is het nooit mogelijk om bieders die samen een consortium willen vormen uit te sluiten."
Volgens bronnen dicht bij de groep zouden er al twee consortiums gevormd zijn. Zo zouden Schwarz Group, eigenaar van Kaufland, de krachten bundelen met X+Bricks AG, een investeerder in retailvastgroed in handen van voormalig voorzitster bij Corestate Sascha Wilhem. Daarnaast zouden ook Morgan Stanley Real Estate en shoppingcenter operator ECE de handen in elkaar slaan voor een mogelijk bod. Die laatste bevestigt trouwens in een persbericht dat het de onderhandelingen over de toekomst van Real nauw op de voet volgt, maar dat het niet van plan is om zelf een operatieve retailer te worden. Er zou met andere woorden mogelijk nog een andere hypermarktgroep bij het consortium kunnen aansluiten als extra partner, verduidelijkt Reuters.
En net die extra partner, ziet de Duitse mededingingssautoriteit niet zitten. Volgens Reuters zou de autoriteit erg weigerachtig staan tegenover een overname van Real door een van de andere grote hypermarktgroepen, omdat daardoor de concurrentie mogelijk in gevaar komt.
Real heeft in totaal zo’n 279 hypermarkten, waarvan 65 in handen zijn van de Metro groep. Naar verluidt zou het winkelpark zo’n 750 à 900 miljoen euro waard zijn, al moet er natuurlijk wel rekening gehouden worden met de verwachte negatieve resultaten van de groep.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?