Milcobel
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Milcobel
Zuivelcoöperatie Milcobel verkoopt haar filiaal Ysco aan de Amerikaanse investeringsgroep Davidson Kempner. Milcobel staat er financieel slecht voor en wil meer focussen op zijn zuivelactiviteiten.
Milcobel verkoopt zijn ijsproducent Ysco niet zomaar. De zuivelcoöperatie staat er financieel slecht voor. Vorig jaar boekte Milcobel een nettoverlies van 11,6 miljoen euro. De coöperatie heeft in april 2024 130 banen geschrapt en stelde een maand later ook een nieuwe CEO aan. Bij gebrek aan middelen heeft Milcobel Ysco verkocht, om zijn ontwikkeling meer kansen op succes te geven. De Amerikaanse investeringsgroep David Kempner is geïnteresseerd in de overname van Ysco en heeft plannen voor groei in de ijssector. "Als de transactie wordt goedgekeurd, zijn we ervan overtuigd dat zij de nodige focus en kapitaal hebben om Ysco's groei te versnellen en het bedrijf alle slaagkansen te geven op een dynamische ijsmarkt in volle consolidatie", aldus Peter Grugeon, CEO van Milcobel. Ysco produceert ijs voor de huismerken van Europa's grootste supermarkten. De dochteronderneming verdeelt tot 190 miljoen liter ijs per jaar, voornamelijk op de Europese markt. Ysco is de op één na grootste ijsproducent van Europa. Het filiaal heeft productiefaciliteiten in het West-Vlaamse Langemark en in Argentan, Frankrijk.
Dit jaar legde de zuivelcoöperatie uit dat ze te kampen had met veel problemen als gevolg van concurrentie en de sterk gestegen kosten van energie, grondstoffen en diensten, en door de hogere loonkosten. Milcobel wil zich nu meer toespitsen op zijn zuivelactiviteiten en met deze deal zou het een van de laatste zuivelbedrijven zijn die zijn ijsactiviteiten verkoopt. “De voorgestelde transactie zou aanzienlijke voordelen opleveren voor Milcobel en de aangesloten melkveehouders. Als de transactie wordt goedgekeurd, vloeit een deel van de opbrengst van de verkoop terug naar de leden”, aldus nog het persbericht.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?