- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Maxeda DIY Group, het moederbedrijf van Brico en Brico Plan-it, publiceerde recent haar jaarrekening voor het gebroken boekjaar 2017/2018.
Het FD (Nederland) kon de cijfers inkijken. De totaalomzet liep licht terug tot 1,35 miljard euro, een verlies van 5 miljoen euro. De winst werd echter verdrievoudigd en kwam uit op 24 miljoen.
Maxeda deed het beter in Nederland (met Praxis en de uitdovende formule Formido) dan in België. De Nederlandse DIY markt veert op na zeer zwaar geleden te hebben onder de crisis. Maxeda realiseert een bescheiden +1,3% in Nederland waar de totale markt in kalenderjaar 2017 volgens GfK 5,5% pluste.
In België liep de omzet echter 2% terug, maar ook de markt ging hier licht achteruit, een trend die zich doorzet in de eerste maanden van 2018.
Intergamma realiseerde in de Benelux in 2017 een groei met 1,4% en sloot af op 1,639 miljard waardoor de nummer 1 zijn koppositie dus nog versterkt. In België is Gamma daarentegen slechts nummer 3, na Brico en Hubo.
Wie beide resultaten bekijkt in perspectief, moet dus vaststellen dat de groei van de Nederlandse markt niet toe te schrijven is aan de twee topspelers en er dus omzet wordt "gekaapt" door anderen. De omzetstijging van Maxeda in Nederland leverde zeker geen marktaandeel opleverde, wel integendeel. Evenzo is de winst van Intergamma er dus geen om zich vrolijk over te maken.
Chris Van Wesemael, non-food retail expert bij Gondola heeft reeds vaker de vinger op de wonde gelegd: "De traditionele DIY spelers zijn te laat op de e-commerce trein gesprongen én missen voor een groot deel de jongere consumenten voor wie klussen een heel andere vorm is gaan aannemen."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?