Mondelez/Lotus
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Mondelez/Lotus
Mondelēz International en Lotus Bakeries zijn een strategisch partnerschap aangegaan om het speculaasmerk Biscoff te ontwikkelen in India, maar ook om nieuwe 'co-branded' producten te creëren die wereldwijd zouden kunnen worden uitgerold. Dat kondigen de twee bedrijven aan in een gezamenlijke verklaring.
Onder het strategische partnerschap tussen Mondelēz International (Milka, Cadbury, Oreo, LU...) en Lotus Bakeries (Lotus, Biscoff, nākd...) zal de Amerikaanse snackgigant gebruik maken van zijn uitgebreide distributienetwerk en aanwezigheid op de Indiase markt om er "Biscoff-koekjes te produceren, op de markt te brengen, te verdelen en te verkopen". De Belgische koekjesfabrikant is van plan om "aanzienlijke zichtbaarheid en omzetgroei" te krijgen in deze markt met een hoog potentieel, terwijl Mondelēz in staat zal zijn om zijn koekjesaanbod daar uit te breiden "in premium segmenten waar veel vraag naar is".
"We zijn verheugd om onze krachten te bundelen met 's werelds nummer één in koekjes, Mondelez International, en zijn dankbaar voor hun vertrouwen in ons Biscoff-merk," zei Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries, wiens bedrijf een omzet heeft van iets meer dan €1 miljard in 2023, ongeveer... 36 keer minder dan dat van zijn nieuwe partner. "We kijken ernaar uit om gebruik te maken van hun commerciële expertise, marktkennis en aanwezigheid in India en we geloven dat de tijd rijp is om onze distributie in deze snelgroeiende markt uit te breiden.
De twee bedrijven zullen ook samenwerken om nieuwe co-branded chocoladeproducten te ontwikkelen en op de markt te brengen in andere markten. "Hoewel specifieke formats nog in de kinderschoenen staan, willen beide bedrijven nieuwe innovaties brengen in de chocoladecategorie die consumenten zullen verrassen en verrukken", leggen ze uit in hun persbericht. De eerste 'co-branded' producten worden begin 2025 gelanceerd. In Europa wordt het een huwelijk tussen Biscoff en Milka en in het Verenigd Koninkrijk tussen Cadbury en Biscoff. "We kijken ernaar uit om samen innovatieve nieuwe chocoladesmaken en -formaten te ontwikkelen in Europa, die de reeds duurzame loyaliteit van de consument aan de iconische merken van onze beide bedrijven zullen versterken", zegt Dirk Van de Put, President en CEO van Mondelez International.
Na de aankondiging van dit strategisch partnership steeg het aandeel Lotus Bakeries op donderdagochtend snel met bijna 4% op de Beurs van Brussel, om zich vervolgens te stabiliseren rond +2%, op ongeveer 10.060 euro. Eind mei brak het aandeel van de koekjesfabrikant uit Lembeke voor het eerst door de symbolische grens van 10.000 euro, na een rally waarbij het aandeel sinds begin dit jaar met ongeveer 21% steeg. Sinds de eeuwwisseling is de stijging nog verbazingwekkender geweest, met een vermenigvuldiging van de koers met... 145.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?