- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het paardenvleesschandaal is niet het enige geval van voedselfraude. Ook vis zou massaal verkeerd gelabeld worden. Uit een grootschalig onderzoek van de ngo Oceana blijkt dat 33% van de vis in de Amerikaanse retail mislabeld is. Van de 120 monsters ‘red snapper’ (een populaire soort in de VS) waren er bijvoorbeeld maar 7 echt. Dat is gebleken uit de DNA-analyse van 1200 stalen uit 674 verkoopspunten in 21 Amerikaanse staten. In 2011 bleek al dat een derde van de verkochte kabeljauw in Ierland eigenlijk een goedkopere vis van mindere kwaliteit was. In Spanje, Italië en Malta zouden consumenten in plaats van zwaardvis eigenlijk blauwe haai krijgen, een gelijkaardige maar goedkopere soort.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?