Personality of the Year Nathalie Matterne (Carrefour): “Deze erkenning heeft mijn netwerk helpen groeien”

Gondola
Op 13 maart vindt de nieuwste editie van de Personality of the Year-awards plaats. Maar voor het zover is, blikken we terug op de winnaars van vorige editie en kijken we welke impact de prijzen gehad op hun privé- en werkleven. Starten doen we met een interview van Nathalie Matterne (Carrefour België).
De Personality of the Year-award in de categorie ‘Retailers’ werd vorig jaar toegekend aan Nathalie Matterne, executive merchandise director van Carrefour België. De jury was onder de indruk van de ervaring en de vaardigheden die zij heeft opgebouwd, en noemde Nathalie “het gezicht van een nieuwe wind bij Carrefour”. Vandaag verklaart ze zelf: “Deze award zet mij ertoe aan om door te gaan op de weg van de verandering.”
Wat is het belang van deze award?
Het is in de eerste plaats bijzonder aangenaam om zo’n erkenning te krijgen. Daarnaast vind ik deze bekroning ook heel belangrijk, omdat het een blijk van vertrouwen en aanmoediging is vanwege de hoofdrolspelers in de markt. Eigenlijk is dit meteen ook de erkenning van een collectief leiderschap, want een nieuwe aanpak van samenwerking kun je niet in je eentje ontwikkelen en invoeren. Ik heb dat samen gedaan met collega’s en medewerkers, die mij bijstaan en daar ook hard voor werken.
Wat heeft deze prijs voor u veranderd?
Ik heb het nieuws over de award eerst meegedeeld aan mijn familie … Mijn kinderen waren natuurlijk trots, maar ze vroegen mij ook meteen: ‘Waarom jij?’ Ik heb hen geantwoord dat ik denk dat ik iemand ben die graag het status quo aanvecht en die de retailsector en vooral ook de partnerschappen met de leveranciers wil zien veranderen op basis van principes als vertrouwen en transparantie. Tot slot denk ik ook dat het ontvangen van die award een engagement met zich mee brengt: eigenlijk is het een belofte, want ik verbind mij tegenover mijn partners om op die weg door te gaan en zelfs nog meer te doen.
En binnen het bedrijf?
De erkenning heeft een domino-effect gehad. Waar het met name om draait, is mensen inspireren en betekenis geven aan de beslissingen die we nemen en de koers die we kiezen om samen de uitdagingen aan te gaan. Deze onderscheiding heeft geleid tot een elan van motivatie en gezamenlijke trots bij elk van onze medewerkers. Veranderingen doorvoeren is in de eerste plaats teamwerk ... en het Carrefour-team bestaat zowel uit mijn eigen team als uit mijn collega’s in het Comex en mijn CEO, die de verandering van onze commerciële positie aanstuurt. In de professionele context vormt deze award een erkenning die onze reputatie bij de spelers in de sector onderbouwt en onze bestaande partnerschappen versterkt. Tegelijk biedt dit ook kansen om een groter netwerk uit te bouwen. Sinds mijn nominatie is mijn netwerk trouwens geëxplodeerd. Die grotere zichtbaarheid heeft mij de kans geboden om de boodschap van onze gewijzigde strategie nog verder uit te dragen: Wat doet Carrefour? Waar wil Carrefour naartoe? En hoe kunnen we samen meewerken aan dat project en aan het project van ondernemers, ongeacht of dat leveranciers of partners zijn?

Gondola
Wat maakt van een genomineerde een sterke kandidaat?
Een goede kandidaat is een leidinggevende met een duidelijke, verbindende en inspirerende visie. Ik denk ook dat een goede kandidaat iemand moet zijn die zich engageert tegenover zijn of haar partners en medewerkers. De persoonlijkheid van het jaar is niet iemand die enkel aan de huidige uitdagingen denkt, maar ook actief mee de toekomst helpt vormgeven. Ik denk trouwens dat alle winnaars in alle Personality of the Year-categorieën over het algemeen gedreven mensen zijn, die allemaal veel belang hechten aan klantentevredenheid.
2024 is een bewogen jaar geweest voor de retailsector. Wat waren voor u de hoogtepunten en wat zijn uw ambities voor 2025?
In 2024 heeft zich een consolidatie voorgedaan op de Belgische markt. Sommige spelers zijn verdwenen en andere zijn opgeslorpt. Er is in België ook een beweging van het franchiseren van winkels op gang gekomen. Dat had een direct gevolg voor de klanten, want er zijn nu meer winkels open op zondag. Die gebeurtenissen hebben de dynamiek in de sector versneld, terwijl we toch al actief zijn in een van de meest concurrentiële markten van heel Europa. Van mijn kant denk ik dat wij dit jaar onze belofte zijn nagekomen: we wilden onze klanten meer tevredenheid bieden, ons opstellen als partner van de A-merken en koploper zijn op het vlak van innovatie op de markt.
Voor 2025 hebben we bij Carrefour in de eerste plaats de ambitie om onze taak in verband met de voedseltransitie voort te zetten via ‘Act For Food’. Dat wil zeggen dat we het beste willen beschikbaar maken tegen de beste prijs voor iedereen. Daarbij moeten we werken aan smaak en kwaliteit, aan de toegankelijkheid van biologische voeding, betere landbouwmethodes en natuurlijk het beste aanbod van Belgische en lokale producten bieden. We hebben de ambitie om de favoriete buurtwinkel te worden. Daartoe gaan we nog dichter bij onze klanten staan, om nog beter te kunnen inspelen op hun behoeften. En tot slot is het ook onze ambitie om op te treden als een partner voor groei voor onze franchisenemers, voor onze winkels en voor onze partner-leveranciers.
Vision 2025
Dit artikel komt uit ons Vision 2025-magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
