iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Nestlé Groep brengt haar premium water- en drankenactiviteiten vanaf volgend jaar onder in een zelfstandige dochteronderneming. Daarnaast zal ze de investeringen in reclame en marketing verhogen en de kosten blijven verlagen. Nestlé verwacht verdere besparingen van ten minste € 2,67 miljard.
Laurent Freixe, de nieuwe CEO van Nestlé, werd pas 3 maanden geleden benoemd en kondigde dinsdag tijdens de Investor Day van het bedrijf in Zwitserland een reeks maatregelen aan onder het thema 'Nestlé versnellen'. Nestlé staat er slecht voor, vandaar de verandering van leiderschap. Het bedrijf heeft te maken met een teruglopende verkoop, vooral door de inflatiecrisis, maar ook door de schandalen die dit jaar aan het licht zijn gekomen, eerst het gebruik van verboden behandelingen en daarna besmetting door bacteriën en PFAS. De aandelenkoers van de groep heeft sinds 2022 30% verloren.
Op dinsdag zei Nestlé dat vanaf 1 januari 2025 de activiteiten op het gebied van water en premium dranken worden afgesplitst en samengevoegd in een aparte wereldwijde bedrijfseenheid om een autonome dochteronderneming te worden onder leiding van Muriel Lienau, hoofd van Nestlé Waters Europe.
Nestlé heeft ook aangekondigd dat het de investeringen in reclame en marketing wil opvoeren. Deze investeringen zullen worden verhoogd tot 9% van de totale omzet tegen het einde van 2025. Om dit te bereiken streeft Nestlé naar extra besparingen van ten minste 2,67 miljard euro tegen het einde van 2027, bovenop de al in gang gezette verlagingen, die worden geschat op 1,29 miljard euro. In 2023 vertegenwoordigden de uitgaven voor reclame en marketing 7,7% van de omzet.
Laurent Freixe zei ook dat de Groep massaal wil investeren in zijn paradepaardjes zoals Nescafé, Nespresso en Maggi, om er maar een paar te noemen. Het actieplan moet de groei stimuleren en het marktaandeel verbeteren. Nestlé vertelde onlangs aan Reuters dat het merk KitKat een wereldwijde sponsordeal heeft gesloten met de Formule 1, waardoor het marketingbudget van het merk dit jaar met bijna 20% toeneemt. “We hebben een gediversifieerde en strategisch goed gepositioneerde productportfolio,” zei Laurent Freixe in het persbericht van het bedrijf. “Deze activa geven ons een uniek voordeel en stellen ons in staat om te winnen op de markt. We zullen nu verder investeren in onze merken en groeiplatformen om het volledige potentieel van onze producten te ontsluiten voor onze consumenten en klanten.”
Wat de prognoses betreft, verwacht Nestlé op middellange termijn een organische groei van meer dan 4% en een winstmarge van 17%. Voor 2024 bevestigt Nestlé zijn prognose, met een organische omzetgroei van ongeveer 2% en een onderliggende operationele marge van ongeveer 17%. “Vooruitkijkend naar 2025 verwacht Nestlé dat de organische omzetgroei zal verbeteren ten opzichte van 2024, waarbij de onderliggende commerciële operationele marge naar verwachting gematigd lager zal zijn dan voorspeld voor 2024”, luidt de verklaring ook. Tot slot zegt de groep dat het zijn digitale transformatie versnelt, gevoed door AI, en ervoor zorgt dat duurzaamheid wordt geïntegreerd in zijn activiteiten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?