iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
De tegenvallende omzet van Nestlé heeft de CEO ertoe aangezet om de prognoses van het bedrijf voor heel het boekjaar naar beneden bij te stellen. De groep verwacht nog slechts 2% omzetgroei, in plaats van de 4% die begin dit jaar voorspeld was en de 3% die deze zomer was aangekondigd.
Laurent Freixe, onlangs benoemd tot CEO van Nestlé, stelt de prognoses van het bedrijf naar beneden bij. De omzet van de Zwitserse multinational over de eerste negen maanden is zwakker dan verwacht. De omzet daalde met 2,4% tot 67,1 miljard Zwitserse franc (71,3 miljard euro). In het derde kwartaal steeg de omzet licht (+1,9%), al was dat nog steeds minder dan de verwachtingen van +3,3%. De daling in de afgelopen 9 maanden was te wijten aan de zwakke vraag en de inflatiegolf. Na aanvankelijk aan het begin van het jaar een omzetgroei voor heel het boekjaar van 4% te hebben voorspeld, besloot Nestlé dit cijfer te verlagen, eerst naar 3% in juli en nu naar 2%. Maar de lagere omzetprognose voor heel het jaar is niet het enige wat de CEO te melden had. Hij heeft ook aangekondigd dat hij de raad van bestuur van Nestlé wil verkleinen. Er vindt een kleine herstructurering plaats, waarbij de zones Latijns-Amerika en Noord-Amerika worden samengevoegd. Dat geldt ook voor de zone Groot-China, Azië, Oceanië en Afrika. Laurent Freixe legt uit dat het doel van deze veranderingen is om de raad van bestuur te stroomlijnen, de besluitvorming te versnellen en het momentum van wereldwijde initiatieven te versterken. “Alle hoofden van de belangrijkste eenheden die onze prestaties en transformatie aansturen, zullen nu rechtstreeks aan mij rapporteren,” vertelde hij aan de Financial Times. Hij voegde er ook aan toe dat hij meer nadruk wilde leggen op Nestlé's digitale transformatie naar een verbonden organisatie aangedreven door data en AI. “Nestlé is niet kapot, Nestlé is in beweging. En we zullen ervoor zorgen dat al dat potentieel in de toekomst wordt gerealiseerd.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?