- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De meerderheid van de nieuwe productlanceringen wordt geen succes. 76% van de innovaties ligt na een jaar zelfs niet meer in de winkelrekken. Dat blijkt uit het Breakthrough Innovation Report van onderzoeksbureau Nielsen.
Nielsen analyseerde 12.000 productlanceringen sinds 2011, en kwam tot de vaststelling dat 2 op 3 daarvan er nooit in slagen 10.000 stuks te verkopen. Vandaar dat 3 op de 4 innovaties een jaar na de lancering ook niet meer verkocht wordt. Dat lijkt veel, maar dat percentage is altijd al zo hoog geweest, vertelt Silvie Vanhout (The Retail Academy). "Het slagingspercentage van nieuwe producten is al meer dan 20 jaar heel stabiel gebleven. We zien wel dat het laatste jaar er steeds minder innovaties op de markt komen.”
Toch willen deze cijfers niet zeggen dat de consument vies is van innovaties, zegt ze. “Consumenten willen nog steeds nieuwe producten proberen en zijn nog steeds bereid om daar voor te betalen zo lang hij de meerwaarde van het nieuwe product ziet”, zegt Vanhout. Het komt er dus op aan om de consument die meerwaarde te bieden.
Johan Sjöstrand (Managing Director van de Europese Innovatie-afdeling van Nielsen): “Door het maken van deze studie, hebben we bewijs gevonden dat een succesvolle innovatie nooit zomaar een toevalstreffer is. Het gaat om expliciete pogingen om alle aspecten van het innovatieproces en de alledaagse normen uit te dagen, zoals de consumentenhouding, de traditionele gedachtegang, lanceringsmechanismen, organisatie en disciplines.”
Silvie Vanhout (The Retail Academy) benadrukt ook het belang van communicatie. “Nieuwe producten ontwikkelen kost veel geld, maar daarnaast moet er ook een substantieel communicatiebudget worden voorzien. Je moet een nieuw product minimaal 2 jaar ondersteunen met de juiste communicatie, als je wil dat het echt slaagt”, zegt ze.
7 successen op 12.000Van de 12.000 lanceringen die Nielsen bestudeerde, waren er maar 7 die volgens de onderzoekers “breakthrough innovation successes” konden genoemd worden. Het gaat om Foster’s Gold bier, Magnum Infinity-ijs, Milka Choco Supreme-koekjes, Mullerlight Griekse Yoghurt, Lucozade Energy Pink-limonade, Oral-B Pro Expert All Around Protection en Sodebo Salade & Compagnie. Elk van deze Europese lanceringen realiseerde een omzet van minstens 10 miljoen pond in het eerste jaar, en haalde minstens 85% daarvan in het daaropvolgende jaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?