- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een grote fusie in de wereld van het marktonderzoek: NielsenIQ en GfK, beiden gespecialiseerd in consumenten- en shoppergedrag, gaan samen. Tegelijk gaat marktonderzoek- en brandconsulting bedrijf Kantar samen met StepUp, een expert in revenue growth management.
De fusie van NielsenIQ en GfK is belangrijk voor retailers. Het zijn twee gereputeerde bedrijven als het gaat over consumentenonderzoek en -gedrag, die supermarkten en andere retailers gespecialiseerde data leveren. Volgens hoofdaandeelhouder Advent International, dat vorig jaar NielsenIQ overnamen, vullen de twee bedrijven elkaar aan, maar in de praktijk overlappen ze ook voor een deel. GfK staat sterk op het vlak van marktdata in technologie en duurzame consumptiegoederen in 67 landen. Tegelijk volgt het ook de FMCG-sector op de voet, met onder meer zijn bekende consumentenpanels. NielsenIQ focust vooral op FMCG in 90 landen. De fusie tussen beide bedrijven moet verdere groei mogelijk maken, zowel in hun traditionele klantensectoren als in nieuwe marktsegmenten: ze willen hun activiteiten uitbreiden, zowel geografisch als verticaal. Nog in de sector neemt Kantar, specialist in markt- en consumentenonderzoek, maar ook brandconsultant, StepUp over, een expert in revenue growth management software en verkoper van big data oplossingen. Het samengaan van de twee moet leiden tot een expert die producenten en verkopers van consumentengoederen steunt in het verbeteren van hun inkomsten en het verhogen van hun marges.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?