Belangrijk nieuws bij de Groupe Carrefour: Guillaume de Colonges volgt François-Melchior de Polignac op als ceo van Carrefour België. Op groepsniveau komt er een uitvoerend comité, met mensen van binnen en buiten het bedrijf, die mee het transformatieplan van de groep moeten uittekenen.
Bij de Groupe Carrefour vindt een stoelendans plaats. Gérard Lavinay, tot nu toe verantwoordelijk voor de zone Noord- en Oost-Europa, staat zijn plaats af aan Guillaume de Colonges, die daarbovenop ook ceo voor Carrefour België wordt. Hij volgt in die functie François-Melchior de Polignac op, die het team van Gérard Lavinay versterkt, die voortaan verantwoordelijk is voor producten, huismerken en de supply chain op groepsniveau.
Los daarvan komt er vanaf 2 oktober ook een nieuw managementteam op groepsniveau, met een belangrijke taak: het transformatieplan van de groep vastleggen en uitvoeren. Het plan moet tegen het einde van dit jaar worden voorgelegd. Ceo Alex Bompard wil vooral dat Carrefour echt omnichannel wordt en de digitale transformatie versnelt. Hij wil ook dat de hypermarkten hervormd worden, om de strijd met e-commerce aan te gaan. Ook moet de organisatie van Carrefour zelf vereenvoudigen, zodat er sneller kan gereageerd worden op veranderingen in de markt.
De veranderingen zullen er in alle landen komen waar Carrefour aanwezig is, en dus niet enkel in Frankrijk. Daardoor moeten tevens de synergiën tussen de verschillende landen en de verschillende formules verbeterd worden. Uit de laatste cijfers van Carrefour bleek vooral dat het supermarktbedrijf problemen heeft met de winstgevendheid. De omzet steeg dan wel met 6,2% ten opzichte van een jaar eerder, maar de operationele marge daalde tot 1,6%, vooral vanwege prijsdruk in Frankrijk en sterke verliezen in Argentinië.
Het uitvoerend comité dat vanaf 2 oktober Alex Bompard zal ondersteunen bij het uittekenen van het transformatieplan bestaat uit:
5 leden die verantwoordelijk zijn voor geografische zones:
- Pascal Clouzard wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Frankrijk;
- Guillaume de Colonges wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Noord- en Oost-Europa (België, Polen en Roemenië). Hij wordt hierbij ook operationeel verantwoordelijk voor Carrefour België.
- Thierry Garnier wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Azië (China en Taiwan). Hij zal direct verantwoordelijk zijn voor de operaties van Carrefour China.
- Noël Prioux wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur van Latijns-Amerika (Brazilië en Argentinië). Hij zal direct verantwoordelijk zijn voor de operationele directie van Groupe Carrefour Brasil.
- Eric Uzan wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Zuid-Europa (Spanje en Italië). Hij zal direct verantwoordelijk zijn voor de operationele directie van Carrefour Spanje.
3 verantwoordelijken voor groepsfuncties:
Marie Cheval vervoegt de Groupe Carrefour en wordt aangesteld als Uitvoerend Directeur Klanten, Diensten en Digitale transformatie. Zij zal zowel voor de Groupe Carrefour als voor Frankrijk de digitale transformatie, klantenmarketing, e-commerce, data, financiële diensten en handelsdiensten leiden.
Jacques Ehrmann wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Activa, Internationale Ontwikkeling en Innovatie. Hij is ook voorzitter en Chief Executive Officer van Carmila;
Gérard Lavinay wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Goederen, Supply Chain en Concepten. Hij zal daarbij verantwoordelijk zijn voor Goederen, het merk Carrefour(MDD), supply chain en de concepten. Binnen deze directie wordt François-Melchior de Polignac, de huidige Uitvoerend Directeur van Carrefour België, benoemd tot Uitvoerend Directeur Transformatie Goederen.
5 leden voor Corporate functies:
- Pierre-Jean Sivignon, Chief Financial Officer;
- Laurent Vallée, Secretaris-Generaal;
- Jérôme Nanty vervoegt de Groupe Carrefour en wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Human Resources voor de Groupe Carrefour en Frankrijk;
- Laurent Glépin vervoegt eveneens de Groupe Carrefour en wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Communicatie voor de Groupe Carrefour en Frankrijk;
- Frédéric Haffner wordt benoemd tot Uitvoerend Directeur Strategie en M&A.
Alexandre Bompard verliest geen tijd
Alexandre Bompard, de nieuwe ceo van de Groupe Carrefour, heeft geen tijd te verliezen: hij moet snel ingrijpen om de rentabiliteit van de groep te verhogen en de nieuwe uitdagingen in de markt aan te pakken. Hij omringt zich met een team om zijn transformatieplan uit te voeren, een groep waarin elke verantwoordelijke voor een zone een rechtstreekse band heeft met de markt. De reorganisatie van de groep moet zeker impact hebben op thuismarkt Frankrijk, waar niet rendabele winkels zouden kunnen sluiten, winkeloppervlaktes verminderen of ook de exploitatie van een twintigtal hypermarkten in handen van onafhankelijke ondernemers kunnen komen, via een formule van huur-gérant, een nooit eerder gezien franchisemodel dat Carrefour jaren geleden al eens toepaste in een winkel. Samen met andere besparingsmaatregelen zouden al die ingrepen er moeten voor zorgen dat de supermarktgroep kan investeren in zijn prijzen (en dus zijn concurrentiekracht), maar ook in online winkelen, waar Carrefour duidelijk sneller wil in aanwezig zijn. Reden genoeg voor bezorgdheid bij de Franse vakbonden die zich verzetten tegen sluitingen, maar ook tegen de overhevelingen van winkels aan deren.