Na het succes van vorig jaar, gaat morgen opnieuw het burgerinitiatief ‘Mei Plasticvrij’ van start. De sensibiliseringscampagne wil zo veel mogelijk mensen aansporen om gedurende één maand het gebruik van plastic verpakkingen te beperken. Op die manier wil de organisatie mensen bewust maken van hun ecologische voetafdruk. Deze editie bundelt de organisatie de krachten met Ecover.

Maar liefst 49% van de 150 miljoen ton plastic afval dat momenteel al op de zeebodem ligt, is afkomstig van wegwerpplastic. Dat is immens. Daarom heeft het Europees Parlement besloten om vanaf 2021 wegwerpbestek, wattenstaafjes, rietjes en roerstaafjes te verbieden en moet 90% van de plastic flessen vanaf 2029 worden ingezameld. "Een belangrijke stap in de goede richting, maar nog lang niet groots genoeg", klinkt het bij burgeriniatief 'Mei Plasticvrij'. Daarom heeft de organisatie besloten om, na een succesvolle editie vorig jaar, vanaf 1 mei opnieuw te starten met hun sensibiliseringscampagne 'Mei Plasticvrij' dat mensen aanspoort om een maand lang hun plasticverbruik te verminderen. Om dit jaar nog meer mensen te bereiken werkt de organisatie trouwens samen met Ecover, een van de grootste producenten van ecologische was- en reinigingsmiddelen in Europa.

”De overheid en bedrijven komen weliswaar in actie, maar alles gaat traag. Echte verandering zal er enkel komen onder druk van de consument. Dankzij pioniers zoals Ecover komt er beweging in en wij zijn dan ook heel blij dat zij zich volledig achter ons initiatief scharen en samen met ons deze kar willen trekken. Heel veel mensen willen het anders, maar voelen zich machteloos. Wij willen hen inspireren en tonen welke alternatieven er zijn”, vertelt Ineke Van Nieuwenhove, een van de initiatiefnemers van Mei Plasticvrij

Consumenten die willen meedoen met de actie kunnen zich registreren op  www.meiplasticvrij.be. Vervolgens krijgen ze concrete tips & tricks over wat ze kunnen doen om plastic zo veel mogelijk kunnen vermijden. Zoals het vervangen van een gewone tandenborstel door een bamboe tandenborstel, of zoveel mogelijk producten in bulk aankopen. Al deze tips & tricks vertrekken trouwens vanuit  het ‘refuse, reduce, re-use en recycle’-principe. 

Focus op hervullen van flessen

Ecover dat al ruim 10 jaar de mogelijkheid biedt om flessen te vervullen, wil mensen tijdens Mei Plasticvrij extra wijzen op het belang van hervullen. Het merk spoort iedereen aan om langs te komen in een van de verschillende verkooppunten met een navulstation en een Ecover-fles of een eigen verpakking te laten hervullen. Als extra motivatie kan op zaterdag 18 mei, in ruil voor een ‘plastic commitment’, gratis gebruik gemaakt worden van de navulstations in de Wasbars Antwerpen Melkmarkt en Gent Kalandestraat.  

Ter herinnering, Ecover voert sinds haar start in 1979 een forse strijd tegen wegwerpplastic onder het motto ‘let’s live clean’. Zo initieerde ze het afgelopen jaar de Statiegeld Store om mensen bewust te maken van de waarde van plastic en organiseert het merk verschillende Plastic Talks om de strijd tegen wegwerpplastic aan te gaan. Daarnaast probeert het bedrijf ook met innovaties op het gebied van eigen verpakkingen te zoeken naar oplossingen om plasticverbruik te verminderen.