Starbucks
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Starbucks
De Amerikaanse koffieketen Starbucks krijgt na tegenvallende resultaten een nieuwe CEO. Brian Niccol, tot vandaag topman van restaurantketen Chipotle Mexican Grill, moet de tanende verkoop zien om te keren.
In de eerste maanden van dit jaar zag Starbucks zijn verkoop dalen, de eerste krimp sinds de coronacrisis. Het verlaagde ook al zijn prognoses voor de rest van het boekjaar. Het voorziet dat zijn cafés een aantal kwartalen minder goed zullen draaien. Onder druk van die tegenvallende resultaten en prognoses besliste Starbucks een nieuwe topman te kiezen. Brian Niccol van restaurantketen Chipotle Mexican Grill neemt vanaf 9 september de plaats in van de huidige CEO, Laxman Narasimhan, die per direct aftreedt en ook verdwijnt als lid van de raad van bestuur. In de tussentijd neemt financieel directeur Rachel Ruggeri zijn functie over. Starbucks zet in een persbericht de prestaties van Niccol bij Chipotle Mexican Grill in de verf. Starbucks roemt Niccol in een verklaring om zijn prestaties bij Chipotle Mexican Grill. “De omzet is bijna verdubbeld, de winst is bijna verzevenvoudigd en de aandelenkoers is tijdens zijn leiderschap met bijna achthonderd procent gestegen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?