- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De krantenwinkel ten dode opgeschreven? Niets van, bewijst Night & Day. De voornamelijk Waalse keten blaast een scheut rock-'n-roll en vernieuwing door de wereld van de kranten- en tabakswinkels.
We bevinden ons in het kantoor van Minale Design Strategy, in een oud herenhuis in Elsene. We hebben een afspraak met twee van de drijvende krachten achter Night & Day, Vincent Dardenne en Daniel Tamigniau. Het moment is voor hen bijzonder: het is bijna dag op dag 25 jaar geleden dat ze een eerste winkel openden in Namen. Die eerste winkel heette toen al Night & Day – “Ik weet niet waarom we toen al voor die naam kozen”, zegt medeoprichter Vincent Dardenne -, maar het zag er helemaal anders uit dan de winkels nu. In het begin was het een beetje improviseren. “We organiseerden aanvankelijk evenementen: concerten, sportevenementen,… We hadden een kantoor in het stadscentrum nodig en om dat te kunnen betalen, besloten we aan de voorkant een winkel te beginnen waar we chips, drank en sigaretten verkochten. Wanneer er een klant was, ging er iemand van ons hem bedienen en bleef de rest gewoon werken. Van een keten of een businessplan was toen helemaal geen sprake, we deden het gewoon.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?