Jumbo
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo
De Nederlandse supermarktketen Jumbo kan geen overeenstemming bereiken over de inkoopprijzen van Haribo snoep en Coca-Cola frisdrank.
Prijsonderhandelingen tussen leveranciers en supermarkten verlopen bepaald moeizaam. Na de geschillen tussen Colruyt en Unilever (Zwan, Knorr, ...) en Mars (Whiskas, Bounty, Snickers, ...) afgelopen december en Carrefour en PepsiCo (Lays, 7up, Duyvis, Doritos, ...) begin januari, is het nu de beurt aan Jumbo om de confrontatie aan te gaan met de Duitse snoepfabrikant Haribo en de Amerikaanse frisdrankproducent Coca-Cola. Dat melden verschillende Nederlandse media. Zonder een akkoord over nieuwe prijzen liggen deze producten nu slechts in wisselende en beperkte hoeveelheden in de schappen van de Nederlandse keten, die in ons land 33 verkooppunten heeft. "Afhankelijk van de beschikbare voorraden is een product wel of niet leverbaar. Dit kan per winkel verschillen", vertelt een woordvoerder van Jumbo aan RTL. Na de lange periode van hoge inflatie en in dit seizoen van prijsonderhandelingen zijn de spanningen tussen retailers en leveranciers voelbaarder dan ooit. Aan de ene kant willen supermarkten de prijzen niet verder zien stijgen en vinden ze dat sommige fabrikanten hun prijzen overdrijven, ook al zijn de prijzen van veel grondstoffen inmiddels gedaald. Aan de andere kant beweren producenten dat hun kosten, met name de loonkosten, nog steeds stijgen en dat ze deze stijgingen nog niet volledig hebben doorberekend.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?