Retail Media Olivier Degrez (Delhaize): “Retailmedia zullen steeds meer naast traditionele en digitale media bestaan"
Delhaize
'Ontwrichten of ontwricht worden'. Met het Retail Media Event 2024 van Gondola Academy voor de deur legt Olivier Degrez, directeur mediamarketing bij Delhaize, uit waarom dit evenement, waarop hij zijn expertise zal delen, een must is voor professionals in de sector.
Inspirerende experts en sprekers, verrijkende ontmoetingen, lekker eten en natuurlijk een publiek van marketeers die willen leren en verbeteren - dat is de cocktail die Gondola Academy serveert op het Retail Media Event 2024: Disrupt or be disrupted, op 10 oktober. In de aanloop naar dit belangrijke evenement in het retailjaar legden we Olivier Degrez, MDD Director (Delhaize mediamarketing) en gastspreker, enkele vragen voor.
Hoe zou u retailmedia definiëren? Wat zijn volgens u de belangrijkste punten om te begrijpen waar het allemaal om draait?
Retailmedia is vandaag een combinatie van twee beroepen. Aan de ene kant is er het 'mediaverkoophuis', dat adverteerders een omnichannel media-aanbod biedt via het hele media-ecosysteem van de retailer. En ten tweede als een centrum van data-expertise. Retailmedia brengt dus alle contactpunten samen die merken in staat stellen contact te leggen met het publiek van retailers en een mediaplan op te stellen op basis van de gegevens die door dit publiek worden gegenereerd. In de praktijk omvat deze term een reeks diensten die kunnen worden gegroepeerd in drie delen: de inventaris die beschikbaar is in fysieke verkooppunten en op websites en applicaties van retailers, off-site doelgroepuitbreidingsdiensten op basis van de gegevens van de retailer voor targetingdoeleinden en die hen in staat stellen hun klanten te bereiken in andere digitale omgevingen, en tot slot diensten gericht op analyse, die het mogelijk maken de prestaties van campagnes te meten en te optimaliseren.
Welke rol zullen retailmedia in de toekomst spelen in de strategieën van retailers?
Retailmedia zullen steeds meer naast traditionele en digitale media bestaan. Adverteerders en mediabureaus zijn zich er steeds meer van bewust dat ze elkaar aanvullen. Dit is des te opvallender met de ontwikkeling van het digitale aanbod en de bijbehorendeadtech (reclametechnologie). Met de voortdurende groei van e-commerce en digitalisering is de grens tussen trade marketing en branding niet meer zo duidelijk voor mediabureaus en hun adverteerders. Digitalisering maakt het retailmediakanaal tot een kans om geïntegreerd te worden in de mediamix, en niet langer een keuze 'in plaats van...'.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van retailmedia voor de verschillende spelers in de sector?
Het bieden van omnichannel toegang tot een massapubliek in het hele land, waarmee merken in contact kunnen komen in een merkveilige omgeving. Als je investeert in media, wil je er zeker van zijn dat de omgeving risicovrij is. Bovendien biedt MR ook de mogelijkheid om specifieke strategieën voor het kooptraject in te voeren op basis van gekwalificeerde gegevens, om de kans op conversie in elke fase van de marketingfunnel te maximaliseren en te zorgen voor meer relevantie voor de consument.
Is het al te laat voor retailers die de sprong nog niet hebben gewaagd?
Het is nooit te laat, maar één ding is zeker: de markt beweegt zich in de richting van een consolidatie van grotere spelers die een kritische massa kunnen bieden in termen van bereik, gekwalificeerde gegevens en omnichannelcontactpunten. De enige spelers die op de lange termijn zullen winnen, zijn degenen die adverteerders deze drie elementen op een soepele, geautomatiseerde en transparante manier kunnen aanbieden, met goede technische ondersteuning en expertise op het gebied van gegevens.
Waarom zouden professionals uit de sector het evenement van Gondola Academy moeten bijwonen en welke onderwerpen komen aan bod?
De markt verwacht een groei van 20% in retailmedia op het Europese continent tussen nu en 2026. Het is dus nuttig om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in RM, om te begrijpen welke bewegingen er plaatsvinden in de media en om concrete voorbeelden te ontdekken die een bron van inspiratie kunnen zijn. In onze lezing zullen we laten zien dat retailmedia meer is dan alleen promotionele communicatie en hoe het een merk in staat stelt om verschillende vormen van leuke ervaringen te creëren om te delen met consumenten. Het eindresultaat is een verkoopboost voor de doelgroep van het merk.
Het Retail Media Event 2024 vindt plaats op 10 oktober in evenementencentrum Kattebroek in Dilbeek. Voor meer informatie, klik hier.