iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Net als andere categorieën had de afdeling pet care & food af te rekenen met flinke prijsstijgingen. Toch kon dat de liefde van de baasjes voor hun huisdieren niet drukken, want premium voeding zit nog steeds in de lift, net als e-commerce.
Consumenten zijn gek op hun huisdieren. Dat is ook in tijden van inflatie niet anders, zo blijkt uit een rondvraag bij verschillende spelers op de markt. “Huisdieren worden gezien als echte familieleden en worden dusdanig behandeld: baasjes geven meer om de algehele gezondheid en het geluk van hun geliefde viervoeters, een fenomeen van vermenselijking waardoor baasjes ‘Pet Parents’ zijn geworden”, verklaart Lukas Goossens, category manager pet care bij Mars Belgium. “Maar ook al was de categorie pet care & food veerkrachtig tijdens de inflatie, inflatiebestendig is ze niet.” Uit cijfers van marktonderzoeksbureau NielsenIQ (MAT P03 2024), die enkel kijken naar supermarkten en dus de speciaalzaken en het online kanaal buiten beschouwing laten, blijkt namelijk dat de volumes bij dierenvoeding het afgelopen jaar daalden met 2,2%. In waarde nam de categorie wel toe met 9,3%, al had dat vooral te maken met een forse prijsstijging van 11,7%. “Om de stijgende kosten van dierenvoeding tegen te gaan, heeft een deel van de meer prijsgevoelige baasjes aan downtrading gedaan”, verduidelijkt Goossens. “Bovendien koos een deel van hen, om extra te besparen, minder voor snacks, omdat dat eerder wordt gezien als een leuk extraatje. Vooral bij honden zagen we dat een deel van de kopers van hondensnacks ervoor koos om hun dieren er minder vaak te geven.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?