Ikea, dat zijn 40e verjaardag in België viert, zag zijn omzet in boekjaar 2024 licht dalen tot 1,198 miljard euro. Toch blijft de meubelgigant focussen op de toekomt. Daarom investeert het bedrijf 28 miljoen euro om de klantenervaring en het welzijn van zijn personeel te verbeteren.

Ikea heeft haar resultaten voor het boekjaar 2024 bekendgemaakt. De omzet zakte van 1,2 miljard euro vorig jaar tot 1,198 miljard euro dit jaar, ofwel een daling van 0,83%. Hoewel zijn omzet daalde, benadrukt Ikea dat het resultaat nog steeds erg goed is “in vergelijking met de retail- en meubelsector, die het momenteel moeilijk heeft”. Het afgelopen jaar verlaagde Ikea België de prijs van meer dan 3.000 producten, wat zorgde voor een stijging in volume van 3,5%. Ook online ziet Ikea België een sterke groei: het aantal bezoekers (app + web) is afgelopen boekjaar met 18,5% gestegen. Ten slotte neemt ook de Ikea Food-afdeling aan belang toe. "In het voorbije boekjaar was er een stijging van 6,2% in de verkoop binnen de bistro, het restaurant en de Swedish Food Market tegenover het vorige boekjaar", klinkt het.

In het persbericht herhaalt Ikea België zijn interesse in de slaapmarkt. Met meer dan 30% van het assortiment gewijd aan dit aspect, kondigt Ikea de lancering aan van 300 nieuwe artikelen binnen het slaapassortiment, evenals een prijsverlaging op meer dan 160 slaapkamerproducten. Daarnaast liet Ikea weten dat het volgend jaar 28 miljoen euro wil investeren om de klantenervaring in winkels en online te blijven verbeteren, net als het welzijn van zijn medewerkers. Vorig boekjaar pompte de meubelgigant nog 26 miljoen euro in zijn Belgische markt en dat wierp zijn vruchten af: online verkopen zijn met 10,7% gestegen, en al 13.000 klanten2 gebruikten de lockers om online bestellingen af te halen. Sinds eind 2023 heeft Ikea België zulke lockers geplaatst in zijn vestigingen in Gent, Wilrijk, Zaventem en Hasselt, en op korte termijn zullen de lockers ook worden uitgerold naar andere winkels.