Elke maand analyseert Gondola Magazine verschillende categorieën en focust daarbij op cijfers en tendensen. De september editie boog zich over de thema’s: alcoholische dranken, warme dranken, ontbijt, personal care en charcuterie. Wij geven hier alvast de belangrijkste trends weer.

Alcoholische dranken (of toch niet?)

De eindejaarsperiode nadert en daarmee ook de tijd wanneer consumenten in de supermarkt meer aandacht hebben voor wijn, bIer, schuimwijn en andere alcoholische dranken. Zoals verwacht neemt het aantal geschenkverpakkingen stevig toe en dat is natuurlijk essentieel wanneer consumenten hun fles onder de kerstboom zetten of aan gasten geven. Wat wel verrassend is, is de stijging bij de non-alcoholische varianten van enkele klassiekers (wijn, schuimwijn, maar ook bier en sterke dranken). Dat bewijst dat steeds meer klanten belang hechten aan een gezondere voeding.

Wanneer koffie een beleving wordt

Bij de warme dranken merken we op dat steeds meer consumenten plezier beleven bij het zetten van een kopje koffie, het wordt een beleving op zich. De klant kiest niet meer voor één koffiezetapparaat, maar heeft er meerdere in huis, waardoor hij voor ieder wat wils kan aanbieden. Zo verkiest de een een Italiaanse koffie, terwijl de ander liever een traditionele koffie heeft enzovoort. Dat koffie de laatste jaren zo populair is geworden is onder meer te danken aan de vele koffiebars in grote steden. Naast het uitgebreidere aanbod, wordt koffie ook steeds duurzamer. Merken en retailers gaan dan ook steeds vaker duurzame samenwerkingen aan. Wat de thee betreft zien we dat “super herbes” (Kurkuma, Matcha, enzo.), bio, natuurlijke en duurzame thee het erg goed doen.

Ontbijten als een koning

Dat goed ontbijten belangrijk is, weten de meeste consumenten intussen wel. Helaas is er op de weekdagen vaak zo weinig tijd en vinden we rijkelijke ontbijten vooral in het weekend en op vrije dagen terug. Maar dat premiumisering oprukt aan de ontbijttafel, is duidelijk. Zo zien we een stijging van vegan en bioproducten met een authentieke uitstraling, maar merken we ook dat ontbijtgranen voor kinderen met een vrij hoog suikergehalte aan populariteit verliezen. Die gezondere trend zet zich ook door bij de ontbijtdranken. Daarnaast kiest de consument tijdens de week gemakkelijker voor een on-the-go gamma. Iets wat ook de retailers goed begrepen hebben, aangezien zij hun rekken veel meer vullen met smoothies, biosappen in een kleiner formaat enzovoort. Samengevat: alles moet authentiek, gemakkelijk, lokaal, natuurlijk en bio zijn!

Personal Care

De low-end retailers en gespecialiseerde winkels zien hun marktaandelen verder stijgen bij de non-foodsector. Toch is innovatie noodzakelijk als bedrijven overeind willen blijven. Merken en retailers sleutelen daarom niet alleen aan de samenstelling van hun producten (die zo natuurlijk mogelijk moeten zijn), maar pakken ook uit met bio en vegan producten.

Charcuterie

Net zoals de vleessector lijdt ook de charcuterie onder een slecht imago in de media. De uitdaging voor de verschillende spelers is dus het opnieuw veroveren van het grote publiek. Zo wordt er gewerkt aan het beperken van zout en nitrieten, en zit bio in de lift. Daarnaast zien we ook de toegenomen aandacht voor gevogelte, gedreven door de gezondheidstrend.

Ontdek meer informatie en cijfers over deze categorie in ons september magazine. Al benieuwd naar onze volgende editie? Dit zijn alvast de thema's: warme kazen, baby care, desserten op basis van melk en household. Hebt u nog geen abonnement? Klik dan hier!