Online bestellingen lopen grote vertraging op
- Colruyt, Delhaize en Carrefour zien grote vertragingen bij online bestellingen
- Personeel wordt vooral in fysieke winkels ingezet
- Investeringen in personeel en logistiek renderen minder online
Bij Colruyt, Delhaize en Carrefour zijn er grote vertragingen bij de online bestellingen, omdat iedereen in de eerste plaats in de winkels ingezet wordt. De vertragingen lopen op tot een week.
In de eerste dagen van de lockdown waren er pieken in de verkoop tot 400%, waardoor sommige winkelketens hun online service tijdelijk moesten stilzetten. Veel consumenten gingen liever niet naar de winkel of hadden niet de middelen om zich te verplaatsen. Drie weken later is de situatie nog altijd niet veel verbeterd. Hoewel de toestroom in de fysieke winkels afgenomen is, moet er rekening gehouden met lange wachttijden bij online supermarktbestellingen. Supermarkten hebben hun e-commerceteams versterkt, maar verkiezen toch nog altijd om hun personeel in te zetten in de fysieke winkels, blijkt uit een rondvraag van Gondola.
Delhaize - Home Delivery : In normale omstandigheden bedraagt de leveringstermijn 24 uur. "Eens de klant zijn winkelmand gevuld heeft, kiest hij een leveringsdatum", zegt Karima Ghozzi, woordvoerder bij Delhaize. "Sinds het begin van de lockdown is de vraag zo groot dat er vertragingen tot een week mogelijk zijn." Om de vraag beter op te volgen heeft Delhaize meer personeel en meer logistieke middelen ingezet, waardoor de capaciteit met 70% toegenomen in vergelijking met een maand geleden. "Delhaize heeft 55 bestelwagens om de leveringen op bestemming te krijgen en we hebben er nu 15 extra." Om het personeel in de winkels te ontlasten, is het afhalen van bestellingen in de winkel tijdelijk opgeschort.
Colruyt – Collect&Go :
bij het begin van de lockdown moest Colruyt zijn online besteldienst stopzetten door een te grote vraag. De supermarkt levert geen boodschappen aan huis, maar het is mogelijk online bestellingen op te halen in een winkel. "Een deel van de bestellingen wordt voorbereid in een van onze distributiecentra in Zaventem en in Erpe-Mere, een ander deel in onze winkels", aldus woordvoerder Nathalie Roisin. "De situatie is aan het verbeteren en de wachttijd varieert van één dag tot een week. Klanten kunnen voortaan op de website zien in welke winkels er nog capaciteit is." Elke dag worden er nieuwe ophaalmomenten bekend gemaakt, maar die worden in enkele minuten ingenomen. Verzadiging dus.
Carrefour – Drive et ShipTo :
Carrefour houdt als enige zijn drie online diensten operationeel. Met Drive kunnen klanten bestellingen ophalen in de winkel, ShipTo is de dienst waarmee klanten boodschappen per fiets kunnen laten leveren binnen een straal van 4 kilometer van een winkel naar keuze (enkel in Brussel, Antwerpen en Gent) en daarnaast is er ook nog de klassieke thuislevering. Normaal gezien gebeurt dat in 24 uur, maar bij de drie systemen is er vertraging die tot meerdere dagen tot zelfs twee weken oploopt. "De vertragingen van thuisleveringen en Drive bedragen één tot zelfs twee weken", zegt woordvoerder Aurélie Gerth. "We hebben onze capaciteit verhoogd met 20% tegenover een normale situatie." De leveringsdienst ShipTo is van 500 bestellingen per week naar 3.000 per week gegaan in Brussel, sinds het begin van de lockdown.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?