- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Picnic maakte vorig jaar in thuisland Nederland zo’n 78 miljoen euro verlies. Ook in Duitsland en Frankrijk kijkt het nog altijd tegen rode cijfers aan. De omzet groeide wel tot meer dan 1,2 miljard euro, maar de online speler kan de twijfels over zijn zakenmodel nog niet van zich afschudden.
Oprichter en directeur Michiel Muller was een tijd geleden trots: in de laatste weken van vorig jaar draaide Picnic voor het eerst winst. Als Picnic die lijn kon doortrekken, zou 2024 voor het eerst licht winstgevend kunnen worden. Voor het hele jaar 2023 zien de cijfers er evenwel een stuk minder rooskleurig uit: in Nederland maakte Picnic zo’n 78 miljoen euro verlies, blijkt uit de jaarrekening die het bedrijf neerlegde en waarover het Nederlandse RTL Z als eerste berichtte. De totale omzet, Frankrijk en Duitsland inbegrepen, groeide met meer dan een derde tot meer dan 1,2 miljard omzet. In Nederland bedroeg de omzet 796 miljoen euro. Muller had het bij zijn eerdere aankondiging over brutowinst, waar onder meer rente en belastingen niet in meegerekend zijn. Dat geeft een vertekend beeld, omdat Picnic volgens RTL Z de rentelasten in 2024 opnieuw zullen toenemen. “Ook is er geïnvesteerd in onder meer het geautomatiseerd magazijn in Utrecht, waardoor de post afschrijvingen zal groeien”, schrijft het medium. Picnic maakte sinds zijn oprichting in 2016 elk jaar verlies. Het gecumuleerde verlies bedraagt 725 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?