De awarduitreiking van de Storecheck Sales Team Awards 2018 is in volle gang. Wij geven u, in primeur, alvast de belangrijkste winnaars van de avond.
Storecheck organiseert, in samenwerking met The Retail Academy en Gondola Group, vandaag de 13e editie van de Sales Team Awards. De trofee die in 2006 voor het eerst uitgereikt werd, groeide intussen uit tot een instituut in de Belgische retail en FMCG. Het doel? Het werk van de commerciële teams van leveranciers bekronen die op de meest efficiënte manier meerwaarde creëren.
Hoe meet je de inspanningen van de betrokken partijen? Door simpelweg de aankopers van de centrales te raadplegen die hun klanten zijn! Dit jaar konden we rekenen op de medewerking van heel veel aankopers. Naast de Food en Near Food sectoren tekent er dit jaar bovendien ook een nieuwe sector present: Home Improvement. Enkel de categorieën die konden rekenen op antwoorden van minstens 3 retailers zullen hieronder besproken worden.
De methodologie
De enquête bestond uit een online vragenlijst die de aankopers moesten invullen. Die lijst werd doorgestuurd naar de aankoopdirecteuren van de supermarkten, die ze deelden met hun teams. Ook dit jaar evalueerde de enquête de perceptie van de verkoopteams van leveranciers actief in 20 verschillende categorieën in de Food en de Near Food sector. 18 onder hen verzamelden voldoende stemmen en werden zo definitief geselecteerd als categorie. Bij de Food en Near Food sector zijn het maar liefst 117 bedrijven actief in de FMCG, die de categorieën in de maanden juli en augustus van dit jaar gefilterd hebben. Bij de Home Improvement waren het dan weer 20 categorieën die meedingden voor de awards. 15 daarvan werden uiteindelijk geselecteerd en daarbij werden maar liefst 88 DIY & Garden-leveranciers geëvalueerd. Voor het eerste jaar van Home Improvement zijn er niet minder dan 8 aankoopcentrales die hebben gestemd.
Eens de antwoorden binnen waren, werden ze bekeken door de experts van The Retail Academy. De resultaten die verzameld werden bij verschillende centrales werden bijvoorbeeld afgewogen om het relatieve gewicht hiervan te weerspiegelen.
En de winnaars zijn…
De grote winnaars zijn Campari voor Food, Beiersdorf voor Near Food en Trendly voor Home Improvement. Zij kregen immers alle drie de hoogste scores binnen hun sector.
FOOD
- Alcoholische dranken en wijn: Campari
- Niet-alcoholische dranken: Spadel
- Babyvoeding: Nestlé
- Bake off: Dr. Oetker
- Bieren: Alken Maes
- Charcuterie en traiteur: Hamal
- Chocolat/candy bars: Mondelez
- Diepvries: Ola Unilever
- Dieet en natuur: Canderel
- Koekjes/snacks: Mondelez
- Kruidenierswaren: Campbell
- Zuivel en kaas: Danone
- Warme dranken: Twinings
NEAR FOOD
- Babyverzorging: P&G
- Cosmetica/lichaamsverzorging: Beiersdorf
- Paper Products: SCA/Essity
- Pet food: Nestlé
- Was en schoonmaak: P&G
HOME IMPROVEMENT
- Pet care: Vadigran
- Huishoud en opberging: Keter
- Handgereedschap: Polet
- Elektrisch gereedschap: Bosch
- Verf, behang en wandbekleding: Durieu
- Raamdecoratie: Trendiy
- Sanitair: Van Marcke
- Tuinhout en afsluitingen: Giardino
- Koeling en verwarming: Profile
- Tuinonderhoud: Evergreen Garden
- Tuindecoratie: Keter
- Watertechniek: Gardena
- Hout en bouwmaterialen: Coeck
- Decoratie (andere): NMC
- Vloeren: Cando JéWé en Coeck (ex aequo)
We willen alvast alle 33 winnaars hartelijk feliciteren met hun award!