- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Luc de Baets vertrekt na meer dan 16 jaar bij Albert Heijn, waaronder 5 jaar als general manager, en wordt vervangen door de Antwerpse Raf Van den Heuvel (38), huidig commercieel directeur die er al sinds de opstart van Albert Heijn België in 2010 bij is. De perfecte gelegenheid dus voor een interview met de nieuwe CEO. Welke veranderingen brengt deze wissel met zich mee? En wat is de visie van de nieuwe general manager op de toekomst van Albert Heijn België en meer specifiek op het nieuwe versconcept?
Eerst en vooral proficiat met uw nieuwe functie. Wat verandert er nu concreet aan de top?
Ik treed op 1 augustus in mijn nieuwe functie als general manager van Albert Heijn België. Ik ga Luc de Baets vervangen die al meer dan 5 jaar de leiding van Albert Heijn op zich neemt. Hij gaat eerst een lange vakantie nemen, zo vertelde hij me. Wat de toekomst brengt, weet hij ons zeker en vast daarna te vertellen.
Wat moeten onze lezers zeker weten over de nieuwe topman van Albert Heijn België?
Ik ben er al sinds de opstart van Albert Heijn in België bij. Ik was trouwens de allereerste medewerker. Ik ben hier begonnen als senior category manager dranken. Daarvoor heb ik nog bij een andere retailer gewerkt, maar toen werd aangekondigd dat Albert Heijn naar België kwam, had ik wel zin om aan dit nieuwe avontuur te beginnen. Een groot deel van mijn collega’s die toen ook in het opstartteam zaten, werken nu trouwens nog steeds bij Albert Heijn. Dat zegt natuurlijk ook iets over de sfeer hier en het leuke verhaal dat we de afgelopen 9 jaar samen hebben geschreven.
Ik ben dus gestart bij het commerciële team. In het begin ben je natuurlijk een manusje-van-alles. Je hebt een klein team en moet het bedrijf mee helpen opbouwen. Ik was dan misschien wel verantwoordelijk voor dranken, maar je moet natuurlijk ook meedenken over andere projecten en andere categorieën. Weliswaar binnen het commerciële departement. Uiteindelijk heb ik dan altijd kleine stapjes gezet en ben ik in oktober 2012 als lead category manager voor dranken, droge voeding en promoties aan de slag gegaan. Begin januari 2016 ben ik dan commercieel directeur geworden voor Albert Heijn België om dan nu weer een nieuwe uitdaging aan te gaan als general manager. Ik heb met andere woorden een heel parcours afgelegd: van eerste medewerker tot countrymanager.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?