Van de Velde
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Van de Velde
Lingeriehuis Van de Velde kijkt tegen een moeilijk voorjaar aan. De omzet daalde met 5,1%, de winst met meer dan 10%. Daarmee deelt het in de malaise waar de modesector dit jaar onder lijdt.
Hoge inflatie en slecht weer zorgden ervoor dat consumenten in de eerste helft van het jaar minder shopten en lingerie en badmode kochten, de twee categorieën waarin Van de Velde actief in is. “In de eerste jaarhelft van 2024 zien we een duidelijke daling van onze swim verkopen. Het slechte weer in het voorjaar zorgde voor een mindere verkoop in veel winkels”, aldus het bedrijf. De omzet daalde met 5,1%, de nettowinst daalde met 10,6% naar 19,7 miljoen euro, blijkt uit de halfjaarresultaten die het bedrijf publiceerde. De verkoop in de onafhankelijke lingerieboetieks ging met bijna 10% naar beneden tegenover de eerste jaarhelft van 2023, tot 116 miljoen euro. Het is het belangrijkste verkoopkanaal van Van de Velde. De directe verkoop - via webshops en eigen winkels – liet een stijging van 11% zien, maar die weegt minder zwaar door. Bovendien kreeg Van de Velde ook te maken met grotere kosten. In de herlancering van het merk Sarda stopte Van de Velde een extra marketingbudget van ongeveer 2 miljoen euro. De herlancering van Sarda is volgens Van de Velde “veelbelovend”. Die marketinginvesteringen, samen met de sterk gestegen loonkosten in België en de VS, zorgden ervoor dat de brutobedrijfswinst met 15% daalde naar 32 miljoen euro. CEO Karel Verlinde ziet ondanks de slechte cijfers ook positieve elementen. ‘We zijn erin geslaagd onze marktpositie te verscherpen. De verkoop blijft consequent groeien dankzij onze marketingacties”, zegt hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?