Plus “Op termijn moeten de laadpalen volledig geïntegreerd worden in het parcours van de klant”
Colruyt Group
Colruyt Group
Oplaadpunten voor elektrische auto’s schieten in heel België als paddenstoelen uit de grond, ook op de parkings van supermarkten. De verschillende ketens zijn druk bezig met het ontwikkelen van hun eigen netwerken. Ze willen de innovatietrein niet missen en zelfs een sleutelrol gaan spelen in de opkomst van de e-mobiliteit.
In slechts enkele jaren tijd zijn oplaadstations voor elektrische voertuigen een vast onderdeel geworden van het mobiliteitsbeeld in België. Supermarktparkings, die vaak gelegen zijn op strategische plekken, hebben zich snel aangepast aan deze ontwikkeling en worden door ondernemingen in de e-mobiliteitssector als toplocaties beschouwd. Het is dus niet meer dan logisch dat gespecialiseerde bedrijven samenwerkingen aangaan met de belangrijkste retailers van ons land om zo’n laadinfrastructuur te realiseren. Dat is met name het geval voor Delhaize en Electra, Lidl en ABB, Aldi en Pluon, en Carrefour en Shell Recharge. Het geval van Colruyt is iets anders, omdat de oplaadpunten op de parkings daar worden geïnstalleerd door DATS 24, de energiedochter van de groep uit Halle. Dit verklaart ongetwijfeld waarom deze Belgische retailer momenteel het verst staat op dit gebied, en ook de grootste ambities koestert. “DATS 24 beheert momenteel zo’n 1.600 oplaadpunten, waarvan 1.000 op de parkings van Colruyt Group”, legt Maarten Van Houdenhove, persverantwoordelijke van de energieleverancier, uit. “We hebben net nog drie oplaadzones geïnstalleerd, elk uitgerust met drie snelle laadpalen van 150 kW, die samen zes oplaadpunten vertegenwoordigen, en twee normale laadpalen van 22 kW, goed voor vier oplaadpunten. Vandaag ligt de focus op de uitrol van een netwerk van dergelijke laadzones, waarop dus in totaal tien wagens tegelijk kunnen worden opgeladen. Die komen niet alleen op de parkings van de supermarkten van Colruyt Group, maar ook op andere handelssites. Dit jaar alleen al gaan we er in totaal 50 plaatsen, en dat tempo zal de komende jaren nog opgevoerd worden. Uiteindelijk willen we een netwerk van 10.000 oplaadpunten aanbieden.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?