Action
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Action
Action zet zijn sterke groei door in de eerste negen maanden van dit jaar en boekte een netto-omzet van 7,9 miljard euro (+30,5%). Dat is vooral te danken aan de snelle internationale expansie, maar het bedrijf wist ook meer klanten te trekken. Daarnaast kondigt de retailer nieuwe prijsverlagingen aan.
Action heeft de wind in de zeilen: zijn netto-omzet steeg in de eerste negen maanden van 2023 met maar liefst 30,5% tot 7,9 miljard euro. Een stijging die vooral te danken is aan een sterke omzetgroei in heel het winkelpark, maar ook aan de snelle internationale expansie. Zo opende Action van januari tot en met september dit jaar 153 nieuwe winkels, waardoor het totaal afklopt op 2.416 vestigingen in 11 Europese landen. Op vergelijkbare basis, dus exclusief nieuw geopende winkels, nam de omzet toe met 19,2%, wat vooral te danken is aan het toegenomen aantal klantenbezoeken. Dat Action het zo goed doet, bleek eerder al uit het Gondola Retail Report dat Gondola Academy voorstelde. De keten zou namelijk de grootste groeier zijn qua omzet: zo steeg zijn omzet tussen 2015 en 2022 met maar liefst 168%. “Dat is gigantisch. De stijging is vooral te danken aan winkelopeningen, maar ook de omzet/m2 is toegenomen dankzij de nieuwsgierigheid van consumenten. Ze zijn benieuwd naar het afwisselende aanbod dat aan hele lage prijzen wordt verkocht. Niet altijd dingen die ze nodig hebben, maar die hen wel een goed gevoel geven. Hier spelen vooral impulsaankopen mee”, verklaarde Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola Academy, het succes.
Action laat trouwens weten dat het nog meer wil focussen op zijn lage prijzen. Sinds deze zomer verlaagde de low-end retailer zijn prijzen al dankzij lagere kosten voor grondstoffen, transport en energie, en daar komen er binnenkort nog meer bij. "Het aanbieden van producten tegen de laagst mogelijke prijs zit in ons DNA. Sinds afgelopen zomer zien we dat de trend van hogere inkoopprijzen is omgekeerd, waardoor we al meer dan 900 artikelen (15% van ons assortiment) in prijs konden verlagen, soms met meer dan 10%", vertelt CEO Hajir Hajji. "Natuurlijk zien we ook nog steeds stijgingen in de kosten zoals huur en arbeid, maar per saldo zijn we in staat om de prijzen van verschillende producten te verlagen. Onze klanten blijven in ieder geval de rest van dit jaar en dus ook tijdens de feestdagen van meer prijsverlagingen profiteren."
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?